در حال بارگذاری ...
درپانزدهمین جشن سالیانه «انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر»

سعید رضا خوش‌شانس جایزه بخش مقاله را دریافت کرد

پانزدهمین جشن سالیانه «انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر» برگزار شد و جایزه‌ی بخش مقاله به سعید رضا خوش‌شانس، نویسنده، پژوهش‌گر و مترجم تئاتر رسید؛ خوش‌شانس برای نوشتن مقاله‌ی «سنجشِ پدیده‌ی نورسیده‌ی «نمایشنامه‌خوانی»، جُستاری در گستره‌ی کارکردها، سنجه‌ها و چیستی» که در اسفند ٩٤ در «مجله‌ی نمایش» به چاپ رسیده است، شایسته‌ی دریافت جایزه‌ی برگزیده‌ی انجمن منتقدان تئاتر ایران شناخته شد.

جشن انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر عصر پنجشنبه ۴ شهریورماه در تالار ایوان شمس برگزار شد. در این جشن که با حضور چهره‌های هنری و هنرمندان تئاتر همراه بود، برگزیدگان یک سال گذشته تئاتر ایران در دو حوزه‌ی مطالعات تئوری و اجراهای تئاتر از نگاه انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر معرفی شدند.

اجرای مراسم به عهده فرزاد حسنی بود و با دعوت از داوران این دوره متشکل از دکتر سید وحید عقیلی، دکتر مجید رضاییان حسین پاکدل و حمید جبلی برگزیدگان مسابقه مطبوعاتی تقدیر شدند.

در این بخش احسان زیورعالم از خبرگزاری تسنیم برای «گزارش»، مجید کیانیان از سایت صحنه در بخش «یادداشت»، علی منصوری از شبکه آفتاب در بخش «ترجمه»، پیام رضایی از روزنامه اعتماد در بخش «گفت‌وگو»، سولماز غلامی از مجله نمایش در بخش «نقد»  و سعید رضا خوش‌شانس در بخش «مقاله» جوایز خود را دریافت کردند.

سعید رضا خوش‌شانس، نویسنده، مترجم و منتقد شیرازی، برای نوشتن مقاله‌ی «سنجشِ پدیده‌ی نورسیده‌ی «نمایشنامه‌خوانی»، جُستاری در گستره‌ی کارکردها، سنجه‌ها و چیستی» که در اسفند ٩٤ در «مجله‌ی نمایش» به چاپ رسیده است، شایسته‌ی دریافت جایزه‌ی برگزیده‌ی انجمن منتقدان تئاتر ایران شناخته شد. این مقاله به پدیده‌ی نمایشنامه‌خوانی از زاویه‌ی زبان‌شناختی می‌پردازد و باتوجه به کارکردهای علمی و عملی این پدیده واژه‌ی «برصحنه‌خوانی» را پیش‌نهاد می‌کند.

مسابقه‌ی سالیانه‌ی انجمن منتقدان و نویسندگان خانه‌ی تئاتر، هر سال با هدف تقدیر از نویسندگان و هنرمندان تاثیرگذار عرصه‌ی تئاتر که  فعالیت مطبوعاتی قابل‌توجهی داشتند، در هفت بخش گزارش، یادداشت، مقاله، عکس، ترجمه، گفت‌وگو و نقد تئاتر، برگزار می‌شود.

سعید رضا خوش‌شانس، که جایزه‌ی نویسنده‌ی برگزیده‌ی پانزدهمین جشن سالیانه‌ی انجمن منتقدان و نویسندگان تئاتر را به خود اختصاص داد، نمایشنامه نویس، منتقد و مترجم ایرانی است که در شیراز متولد شد. او نوشتن نمایشنامه‌هایی مثل «از یونان باستان تا جوون آدمیزاد»، «پره‌ی پروانه‌ی پولادی»، «مرثیه‌ای برای مادمازل کارمو»، «هفت دقیقه یک‌نفس سکوت»، «گربه‌ای چاردست‌وپا در پوست گردو»، «یلدای سیما و رویا» و مقاله‌های «سنجشِ کاربردی واژه‌ی نمایشنامه»، «اسپرانتوی نمایش»، «آسیب‌شناسی تئاتر دیده‌باخته»، «زبان‌شناسی ادبیات دراماتیک» و... را در کارنامه‌ی خود دارد.

آخرین اثر این نویسنده، ترجمه‌ی نمایشنامه‌ای به نام «نیچه، ای پسر بد!» از ریچارد فورمن، نمایشنامه‌نویس و کارگردان آوانگارد آمریکایی است که با مقدمه‌ای از شهرام زرگر و توسط انتشارات افراز تا ماه‌های آینده منتشر خواهد شد.

در این جشن، از کارگردان و منتقدان پیشکسوت، جعفر والی تقدیر شد. دکتر صداق زیباکلام، جایزه و نشان نوشین را به جعفر والی اهدا کرد. در ادامه از علی شمس برای نمایش «داستان میان رودان»، لیلی رشیدی، برای نمایش «اسم» و دکتر علی رفیعی برای نمایش «خاطرات و کابوس‌های یک جامه‌دار» تقدیر به عمل آمد که جوایز خود را از دست محمود دولت آبادی نویسنده‌ی معاصر دریافت کردند.

همچنین از سه کارگردان به پاس مسوولیت پذیری توسط کیومرث شریفی از صندوق اعتباری هنر، امیر روشن و رضا بابک تقدیر شد.

علی‌اصغر دشتی برای نمایش «متاستاز» و پرداختن به تاثیرات اجتماعی بیماری سرطان، حمیدپورآذری  و امیررضا کوهستانی به عنوان کارگردانان تاثیرگذار در این بخش مورد تقدیر قرار گرفتند.

در این مراسم، هنرمندان صاحب‌نامی مثل، لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر، دکتر اکبر عالمی، رضا بابک، نصرت‌الله وحدت، پوری بنایی، کتایون ریاحی، سعید پیردوست، یونس آبسالان،  پانته‌آ پناهی‌ها، رضا حامدی‌خواه، عاطفه رضوی، بیوک میرزایی، مهدی قلعه، عباس جهانگیریان و احترام برومند نیز در این مراسم حاضر بودند.

 




نظرات کاربران