در حال بارگذاری ...

احمد سپاسدار «مده‌آ» را در شیراز به صحنه برد

نمایش «مده آ» از آثار ماندگار کشور یونان با طراحی و کارگردانی استاد احمد سپاسدار تا ٣١ مردادماه جاری ساعت ٢٠ در گالری تار و پود واقع در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در قالب یک تئاتر محیطی اجرا خواهد شد و تماشاگران به طور ایستاده به تماشای آن می پردازند.

 احمد سپاسدار پیشکسوت تئاتر فارس، روایتی تازه از «مده آ»، نمایش‌نامه ماندگار «اوریپید» یونانی را توسط موسسه فرهنگی هنری شهر آفتاب در شیراز روی صحنه برده است.

تئاتر «مده آ» از «اوریپید» نمایشنامه نویس یونان باستان است که که به گفته استاد سپاسدار این نمایش، محیطی بوده و تماشاگران به طور ایستاده به تماشای آن می پردازند و حکایت کسی است که در بدنهادی و سیاه‌دلی نظیرش در جهان هستی وجود ندارد.کسی که با قلبی آکنده از کینه و بی رحمی عزیزانش را به نیستی می کشاند.

سپاسدار می افزاید: داستان این غمنامه تا حدی بر یکی از افسانه های یونان باستان استوار است و برای شناخت بیشتر قهرمان سیه دل این نمایشنامه باید نخست «مده آ» شخصیت افسانه ای اساطیر یونان باستان را شناخت. بر اساس این افسانه ها، مده آ دختر یکی از شهریاران آسیا بود که به شاهزاده ای رانده شده از تاج و تخت به نام «جیسن» که برای به دست آوردن پشم زرین که در اختیار پدر مده آ است به سرزمین آن ها سفر کرده، دل می بازد.

او می گوید: مده آ با خیانت به پدر و قتل برادرش پشم زرین را به جیسن سپرده و با او به سرزمین دیگری می گریزد که به دلیل خیانت همسرش که دلباخته دختر شاه «کورینت» شده، دچار خشمی میشود که او را تبدیل به موجودی هیولا صفت کرده و آتشی از انتقام در وجودش بر افروخته است. این غرور جریحه دار شده و خشم مهار نشدنی او را به کارهایی وامی دارد که تراژدی بزرگی را رقم می‌زند.

این پیشکسوت تئاتر فارس اظهار داشت: این نمایش را با نگاهی تازه اجرا می کند، البته با تغییراتی که برای نمونه تلاش شده کار به صورت تلفیقی و با شیوه ای مدرن اجرا شود و جنبه های اسطوره‌ای شخصیت «مده آ» در این نمایش از او گرفته شده است. آخرین کار سپاسدار در سال ٩٣ روی صحنه رفت، احمد سپاسدار(عزیز) شروع فعالیتهای خود را از سال ۱۳۴۳ آغاز کرد و آثاری همچون دورنمای ملکه،رستم و سهراب، شهرافسانه ها، قوهای وحشی را در کارنامه خود دارد.

یک جلد کتاب پژوهشی با عنوان تاریخ تئاتر فارس و چندین پژوهش و مقاله در دست اقدام و نشرمقاله های تخصصی پیرامون تئاتر در نشریات مختلف هنری- نویسنده و کارگردان تئاتر وتلویزیون در دست دارد.

سپاسدار پایه گذار تئاتر علمی در استان فارس است که قریب به چهل و چهار سال در زمینه هنر نمایش فعالیت مستمر داشته، داوری چهل جشنواره تئاتر، حضور در ده ها جشنواره معتبر تئاتر، کسب عنوان تئاتر به مفهوم مطلق از جشنواره فجر برای نمایش قوههای وحشی و کسب ده ها جایزه و لوح تقدیر و دیپلم افتخار، تدریس در دانشگاه، دبیرستان، انجمن نمایش و مراکز فرهنگی و هنری در طی سه دهه اخیر از دیگر افتحارات احمد سپاسدار است.

نمایش«مده آ» با طراحی و کارگردانی استاد احمد سپاسدار تا ٣١ مردادماه ١٣٩٥ ساعت ٢٠ در گالری تار و پود واقع در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در قالب یک تئاتر محیطی اجرا خواهد شد و تماشاگران به طور ایستاده به تماشای آن می پردازند که به نشانی چهارراه حافظیه به طرف دروازه قرآن است .




نظرات کاربران