در حال بارگذاری ...

«مرگ تصادفی یک آنارشیست» به شیراز می‌رود

مرگ تصادفی یک آنارشیست، یکی از مشهورترین نمایشنامه های معاصر اثر داریوفو است که اجراهای متعددی در تمام جهان داشته است ، آخرین اجرای این نمایش در ایران به کارگردانی میکاییل شهرستانی در تهران بوده است . این نمایشنامه برای نخستین بار در شیراز به روی صحنه می رود.

به گزارش تئاتر فارس، نوید جعفری در خصوص این نمایش می گوید: از سالها قبل دلم می خواست این نمایش را به صحنه بیاورم اما متاسفانه فرصت آن و شرایط مناسب طراحی و کارگردانی آن پدید نمی آمد. سال ٩٢ متن دیگری از داریو فو ، همه دزدها دزد نیستند را به همراه گروه پویا به روی صحنه آوردیم که مورد استقبال پرشور مخاطبان قرار گرفت به نحوی که در دو نوبت اجرا شد و واقعا خاطره بسیار خوبی برایم به جا گذاشت.پس از آن کارگردانی وقتی وودی آلن مادام بواری را ترجیح می دهد را بر عهده داشتم که این نمایش هم جزء پربیننده ترین کارهای سال ٩٣ در تماشاخانه استاد هودی بود .

پس از آن بازی در یکی دو اثر نمایش و کارگردانی مجلس ضربت زدن اثر استاد بهرام بیضایی باعث شد تا پروژه مرگ تصادفی باز هم به تعویق بیافتد تا اینکه در اسفند ١٣٩٤ تصمیم گرفتم تمرینات این نمایش را با انتخاب بازیگران مناسب آغاز کنم هرچند عملا تمرینات نمایش از فروردین ١٣٩٥ آغاز شد

مرگ تصادفی یک آنارشیست همانند سایر نوشته های داریو فو ، طنزی انتقادی و کمدی ایتالیایی دارد که بنیان قدرت و اشرافیت بورژوازی را نشانه گرفته است و از دل شوخی ها انتقادات خود را نسبت به شرایط روز ایتالیا اعلام می کند

هر چند بسیاری از مواردی که در آثار داریو فو مطرح می شود بخشی از خصلت های نادرست انسانی است که بی تردید برای همه مخاطبان در همه جای دنیا می تواند مورد توجه قرار گیرد همانند دروغ ، خیانت و فساد

مرگ تصادفی یک آنارشیست را باید یک کمدی –تراژدی توامان توصیف کرد که با طنز زیرکانه و تلخ خود هم لبخند را به لب مخاطب می نشاند و هم اندیشه او را درگیر می کند.

در این نمایش هنرمندان نام اشنا و فعال تیاتر شیراز حضور دارند : زاوش تقوایی ، علیرضا جهاندیده ، حسین چناری ، مهری منصوری، نوید جعفری در کنار محمد علی امیری و زهرا عسگری از بازیگران نسل تازه گروه تئاتر پویا که به این نمایشنامه جان بخشیده اند.

مرگ تصادفی یک آنارشیست روایت یک اداره پلیس در شهر میلان ایتالیا در دهه ٨٠ و ٩٠ میلادی است که سقوط یک متهم آنارشیست از پنجره باعث پدید آمدن اتفاقات بعدی می شود.

داریو فو (به ایتالیاییDario Fo) (زاده ۲۴ مارس ۱۹۲۶) از تاثیرگذارترین نویسندگان معاصر ایتالیا که علاوه بر نویسندگی، به کارگردانی، طراحی صحنه و لباس، بازیگری و آهنگسازی نیز پرداخته است.

در سال۱۹۶۹ یکی از مطرح‌ترین آثارش «اسرار کمدی» را که کنکاشی است در شناخت ریشه‌های فرهنگ عامه، به روی صحنه برد. این مونولوگ بلند که در آن از زبان «گرملوت» (Grammelot) به شیوه‌ای سرگرم‌کننده استفاده شده با استقبال شدید تماشاگران مواجه می‌شود. گرملوت مخلوطی از «زبان محلی دره‌پو»، «شیوه بیان قرون وسطایی» و مترادف‌های خلق‌شده توسط خود فو است. بسیاری این اثر را شاهکار داریو فو می‌دانند. در سال‌های پس از آن به نوشتن متون نمایشی و آموزشی پرداخت که از جمله آنها «فرهنگ کوچک هنرپیشه»(۱۹۸۷) است که به فارسی نیز برگردانده شده است. در سال‌های ۷۸-۱۹۷۷ فو به یکی از شناخته‌شده‌ترین نویسندگان ایتالیا در عرصه بین‌المللی بدل شد و آثارش در ۵۰کشور جهان چاپ و به ۳۰زبان ترجمه شدند. داریو فو در سال ۱۹۹۷میلادی موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات شد.

مرگ تصادفی یک آنارشیست شاهکار داریو فو نمایشنامه نویس ایتالیایی است که به دلیل استفاده از خنده در گشودن چشم‌های ما به بی عدالتی در هفتاد و یک سالگی جایزهٔ نوبل ادبیات را از آن خود کرد. این نمایش از ١٠ مرداد تا ٢٤ مرداد ١٣٩٥ هرشب ساعت ٢٠:١٥ در تماشاخانه استاد سپاسدار واقع در چهارراه حافظیه جنب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس طبقه فوقانی به روی صحنه می رود و برای کارت ورود از گیشه تماشاخانه استاد سپاسدار و همچنین رزرو بلیط شماره ٠٩٣٦١٣٢٨٧٥٣ و و سایت www.irantic.com  در دسترس است.

 




نظرات کاربران