در حال بارگذاری ...
کارگردان تئاتر«بگرد تا بگردم»:

نمایش باید با تماشاگر به حس متقابل برسد

نمایش «بگرد تا بگردم» نوشته علی اکبر سلیمان پور، رمان نویس برجسته ی کشور و کارگردانی حسین توحیدی از بیست و نهم تیر ماه تا چهارم مرداد در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به روی صحنه می رود. 

حسین توحیدی به خبرنگار تئاتر فارس گفت، سبک و شیوه اجرایی این تئاتر به شیوه ایست که با ایجاد فضایی ساده و گاه خارج از اصول صرفا کلاسیک ، مفاهیم فلسفی و حسی ملموس تر از همیشه به مخاطب انتقال پیدا کند و شاید بتوانیم ساعتی را به همراه تماشاچیان به نتایج حسی ، فکری متقابل برسیم.

حسین توحیدی در این باره توضیح داد: برای من تفکیک و بیان یک  سبک مشخص برای اثر نمایشی بسیار سخت است، زیرا مرزبندی بسیار محوی بین سبک‌ها وجود دارد. اما می توان گفت این نمایش در مرزی میان رئال و ناتورال در حرکت است . اما سعی شده است که این تخلیط سبک از ارتباط صمیمیش با مخاطب نکاهد.

 وی پیرامون خلاصه داستان تئاتر «بگرد تا بگردم» عنوان کرد: این نمایش غروب یک روز پاییزیست. صحبتهای به ظاهر ساده ی دو پیرمرد و بازی شطرنج عصرانه است. و تمامی نمایش در روایت رئال خود در یک  غروب و در یک پارک اتفاق می افتد. اما به روایت دیگر.....

 توحیدی انتخاب این  نمایشنامه را مورد اشاره قرار داد و افزود: این متن به صورت معمول انتخاب نشده است، بلکه  با توجه به ارتباط نزدیک با نویسنده و شناختی که گروه و نویسنده به صورت متقابل از هم داشتند ، اطمینان اولیه ای از تفکر و زیر ساخت متن وجود داشت. و ما از علی اکبر سلیمان پور تقاضا کردیم که دست به نوشتن یک نمایشنامه بزنند. که ایشان پذیرفتند. و به حق نمایشنامه ی خاص و پرمایه ای نوشتند . این امر به دلیل بنیه فکری فلسفی ایشان و همچنین سبقه دیرینه ی ایشان در زمینه ی رمان نویسی محقق گشت و به جد از ایشان ممنونیم.

وی وضعیت هنرهای نمایشی در شیراز را هم ارزیابی کرد و گفت: حرف در این مورد بسیار است. اما دو بحث اساسی برای من بیشتر دیده می شود. اول؛ ایزوله اطلاعات و عدم به روز بودن تئاتر شیرازنسبت به تئاتر روز دنیاست. این امر می بایست با پشتیبانی اداره محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی وتلاش خود ما حل شود. و مسلما به بهبود کیفی ودر نتیجه ارتقاء استقبال عمومی تئاتر می انجامد. دوم؛ خصوصی سازیست که نه تنها شیراز ، بلکه بحث روز تئاتر ایران است . و واقعا" از مسئولین تقاضای پیگیری در این مورد را دارم  .  و شاید این مورد، حلال تمامی مسائل تئاتر باشد.

نمایش «بگرد تا بگردم، با بازی بازیگران سهیل مستجابیان - پیام کارنامه - یوسف موسوی - محمد خداوردی - شقایق آقازاده - سام مستجابیان و منشی صحنگی دریا مؤید، طراح نور و صحنه حسین توحیدی، طراح گریم لیلا زارع، موسیقی گروه هنری اوما، آهنگساز و خواننده مهدیا علیزاده بر روی صحنه درحال اجراست وتا چهارم مرداد ماه ادامه دارد.

این کارگردان تا کنون جوایز و سوابقی چون، جایزه کارگردانی اول جشنواره دانشگاهی منطقه، جایزه بازیگری دوم جشنواره دانشگاهی فجر، جایزه بازیگری اول جشنواره منطقه جنوب، جایزه بازیگری دوم جشنواره منطقه جنوب، جایزه طراحی صحنه اول جشنواره دانشگاهی منطقه، جایزه بازیگری اول و دوم جشنواره دانشگاهی منطقه، جایزه اول طراحی نور جشنواره دانشگاهی فجر، جایزه اول طراحی گریم جشنواره فجر، جایزه متن برتر جشنواره  ماه، تقدیر متن از جشنواره منطقه فجر، تقدیر کارگردانی جشنواره  ماه، جایزه اول و دوم بازیگری جشنواره  ماه و جایزه  موسیقی برتر جشنواره ماه را از آن خود کرده است.

 




نظرات کاربران