در حال بارگذاری ...

«مده آ» باز هم به صحنه می‌رود

روایتی از «مده آ » یونانی در سرزمین پارس، توسط استاد احمد سپاسدار از پیشکسوتان تئاتر فارس که دارای درجه یک هنری است، در حال تمرین برای اجرای عمومی است.

احمد سپاسدار، پیشکسوت تئاتر فارس، روایتی تازه از «مده آ »، نمایش‌نامه ماندگار «اوریپید» یونانی را درشیراز روی صحنه میبرد.

به گزارش تئاتر فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، سالن‌های تئاتر شیراز در سال‌های اخیر بیشتر در دست هنرمندان جوان تئاتر فارس بوده است؛ این بار اما احمد سپاسدار، پیشکسوت تئاتر فارس که یکی از پلاتوهای شهر در چهارراه حافظیه به نام اوست در حال تمرین است تا نمایش نامه ای یونانی را با نگاهی تازه روی صحنه ببرد.

نمایش «مده آ» از «اوریپید» نمایشنامه نویس یونان باستان. گویا قرار است توسط این استاد تئاتر که دارای درجه یک هنری است، چند روزی پس از ماه مبارک رمضان روی صحنه برود.

« مده آ » عنوان غمنامه ای است که «اوریپید» نمایشنامه نویس یونان باستان آن را نوشته است و حکایت کسی است که در بدنهادی و سیاه‌دلی نظیرش در جهان هستی وجود ندارد.کسی که با قلبی آکنده از کینه و بی رحمی عزیزانش را به نیستی میکشاند.

داستان این غمنامه تا حدی بر یکی از افسانه های یونان باستان استوار است و برای شناخت بیشتر قهرمان سیه دل این نمایشنامه باید نخست «مده آ» شخصیت افسانه ای اساطیر یونان باستان را شناخت. بر اساس این افسانه ها، مده آ دختر یکی از شهریاران آسیا بود که به شاهزاده ای رانده شده از تاج و تخت به نام «جیسن» که برای به دست آوردن پشم زرین که در اختیار پدر مده آ است به سرزمین آن ها سفر کرده، دل می‌بازد.

مده آ با خیانت به پدر و قتل برادرش پشم زرین را به جیسن سپرده و با او به سرزمین دیگری می گریزد. مده آ زنی است که به دلیل خیانت همسرش که دلباخته دختر شاه «کورینت» شده، دچار خشمی می شود که او را تبدیل به موجودی هیولا صفت کرده و آتشی از انتقام در وجودش بر افروخته است. این غرور جریحه دار شده و خشم مهار نشدنی او را به کارهایی وامی دارد که تراژدی بزرگی را رقم می‌زند.

سپاسدار که طی یکی دو سال اخیر نمایشی را روی صحنه نبرده بود حالا می خواهد این نمایش را با نگاهی تازه اجرا کند. البته با تغییراتی. برای نمونه تلاش شده کار به صورت تلفیقی و با شیوه ای مدرن اجرا شود و جنبه های اسطوره‌ای شخصیت «مده آ» در این نمایش از او گرفته شده است.

این کارگردان پیشکسوت تئاتر  هم اکنون در حال انجام تمرین این نمایش در تالار حافظ فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس است اما تاکنون مشخص نیست که نمایش در کدام یک از سالنهای شهر روی صحنه خواهد رفت.

آخرین کار سپاسدار در سال ٩٣ روی صحنه رفت و او اکنون در حال کار برای اجرای نمایشی با الهام از اتللو اثر شکسپیر است.

سال گذشته نیز بزرگداشت این هنرمند عرصه هنرهای نمایشی فارس، برگزار شد و توسط مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس سردیس و شمایل افتخار به او اهداء گردید.

 




نظرات کاربران