در حال بارگذاری ...
نمایش مینوتور روی صحنه تماشاخانه استاد هودی

نمایش «مینوتور»کاری از گروه هنری مهرگان در تماشاخانه استاد هودی به روی صحنه می رود

تماشاخانه استاد هودی از شنبه به مدت یک هفته در ساعت نوزده و سی دقیقه، میزبان اجرای نمایش «مینوتور» است که تا ٢٠ خرداد ماه جاری ادامه داشته و از ابتدای ماه مبارک رمضان نیز ساعت اجرا به ٢٠:٣٠ تبدیل خواهد شد.

به گزارش تئاتر فارس، احمد زیانی، کارگردان این اثر نمایشی گفت: بازیگران را منصور غارثی فرد، سمیرا حمراوی، هدی هادیان شیراز و محمود رضا سلیمانی با نویسندگی محمد میر علی اکبری تشکیل می دهند که تا بیستم خرداد ماه جاری بر صحنه تالار استاد هودی واقع در بوستان آزادی، اجرا می شود.

وی می افزاید: نام این نمایش بر گرفته از مینوتاوروس یا «مینوتور» است که در اسطوره‌های یونان، هیولایی با سر گاو و بدن انسان فرض شده و خوراک او جوانان آتنی بودند که به دست تسئوس، قهرمان و حامی شهر آتن، کشته می شود.

او با اشاره به اینکه تئاتر یاد شده بیشتر در زمینه اجتماعی خلق شده، گفت: این نمایش بصورت «کولاژ» یا تلفیقی از سبک های متفاوت از جمله دو شیوه اپیک و دراماتیک کارگردانی شده و البته بیشتر این تئاتر یک شیوه اجرایی می باشد تا یک سبک نمایشی و در این شیوه اجرایی که از اپیک برشت تاثیر می گیرد و دراماتیک است، بیشتر در تاتر رئالیستی استفاده دارد که  کولاژ شده است.

احمد زیانی بیان داشت: من به عنوان کارگردان دغدغه ها و تفکر خودم را دارم و فکر میکنم تاتر و تاثیر آن در جامعه را می توان از خودش دید و بویژه موضوع هایی که در پیرامون ما اتفاق می افتد، می تواند به یک اثر هنری تبدیل شود و این نمایش نیز بیشتر دغدغه های هنرمندان و نویسندگان است که با مشکلاتی مواجه هستند  و سعی کرده ایم آنرا به تصویر در آوریم.

وی از سال ۱۳۶۹ کار تاتر را شروع کرده و در سمت بازیگر. کارگردان. نویسنده در جشنوارهای متعددی نیز در مقطع استانی و کشوری حضور پیدا کرده است که از جمله کارهایش می توان به، نمایشهای دعوت به همکاری. بیداری در نورنبرگ۲۰۱۱ ، مرگ و پنگوین اشاره داشت.

زیانی که سمت بازیگری و کارگردانی نیز از قبل داشته است ،متولد ۱۳۶۱ استان گلستان، گرگان هست و در مقطع کاردانی معماری تحصیل نموده، می گوید: در این شیوه نمایشی با شعور مخاطب سروکار داریم نه با شور هیجان که مخاطب را به تفکر می برد و کاتارسیس ایجاد نمی شود و این یکی ازامتیازات این اثر است چون، در شیوه اپیک دراماتیک، با معقوله کشمکش مواجه هستیم نه با کنش و کشش و این اثر در طراحی صحنه، بازی  و میزانس با کشمکش مواجه شده است.

وی بیان داشت: حتی در زمینه نور پردازی این اثر سعی براین شده تا شیوه جدیدی به کار برده شود تا مخاطب صخنه را به صورت دو بعدی و بعضا سه بعدی ببینند تا نور آبی بتواند حاکم در صحنه باشد و به فضای وهم و توهم اثر کمک کند  که به دلیل این ویژه گی ها به امید خدا همین اثر را احتمالا در جشنواره استانی شرکت خواهم داد.

این هنرمند تئاتر معتقد است: کارگردان باید جامع الطراف باشد، از موسیقی، سینما، نقاشی و روانشناسی آگاهی داشته باشد تا بتواند اثری در خور تفکر ایجاد کند. فرض کنید روانشناسی رنگ تاثیر بصیری روی مخاطب دارد و همینطور شناخت درست ازموسیقی و فضا و اطلاعات هنرهای دیگر بسیار تاثیر گذارند.

زیانی در باره داستان نمایش«مینوتور»ابراز داشت: در یک مجتمع عده ای آدم فید میشوند که همه آنها از هنرمتدان و نویسندگان هستند و اهالی آن ساختمان شخصی را به عنوان شکارچی استخدام می کند و یک خانواده درگیر این ماجرا می شوند که خود آن شخص نویسنده می باشد و شکارچی وارد زندگی این زن و شوهر می شود و بقیه ماجرا...

 




نظرات کاربران