در حال بارگذاری ...

شبی به یاد ماندنی برای هنرمندان نمایش در روز جهانی تئاتر در شیراز

در آیینی که در محوطه بیرونی مجموعه گرشگری سرزمین سبز شهر صدرا برگزار شد، اهالی هنر تئاتر شهر ادب و هنر گرد هم آمدند تا به پاسداشت هنر نمایش زیر یک سقف قرار گیرند و شب همدلی و امید در میهمانی اردیبهشت تئاتر شیراز را رقم زنند و لوح پنج استاد مسلم تئاتر شیراز را توسط محمود پاک نیت از هنرمندان تئاتر، سینما و تلوزیون کشور به بهزاد مریدی، اهدا کنند. 

به گزارش تئاتر فارس، در این گردهمایی بزرگ، امیر صادقی، رییس انجمن تئاتر فارس ابتدا در جایگاه قرار گرفت و تلاش کرد فضای شاد این مراسم را با سخنان کوتاه فقط به تقدیر و تشکر بسنده کند.

وی به خبر خوشی هم اشاره که یکی از آثار نمایشی شهرستان فسا به جشنواره تئاتر دانشجویی راه یافته است.

اولین بار میزبانی اردیبهشت تتاتر به انجمن و شورای سیاستگداری واگذار شد

مهدی امیدبخش، معاون هنری ارشاد هم در این نشست به بیان سخنانی پرداخت و گفت: امسال برای اولین بار میزبانی اردیبهشت تتاتر به انجمن و شورای سیاستگداری واگذار شد .

وی ابراز امیدواری کرد که از این تجربه در کارهای اجرایی هم بهره برده شود.

فضای دل انگیز و دیدنی سرزمین سبز مملو از میهمانانی که گرد میزهای محوطه شده که به دعوت فرهاد ارشاد، مجری برنامه محمود پاک نیت، هنرمند سینما، تئاتر و تلویزیون به پیشگاه حاضران آمد و به سخنرانی پرداخت.

این بازیگر توانمند و پر پیشینه، اظهار کرد: از اینکه در جمع اهالی تئاتر شیراز قرار گرفتم حال وصف ناشدنی دارم. زیرا دوستانی را دیدم که سالیانی بود که آنها ا ندیده بودم. امیدوارم درخت تئاتر و هنر این شهر با وجود این بزرگان بارور باشد.

با آمدن تمامی میهمانان به این جشن باشکوه اجرای سیاه بازی توسط محمد هاشم زاده و مهدی شفیعی برنامه دیگری بود که در ادامه انجام گرفت تا میهمانان به استقبال هنرنمایی یکی از آوازخوان های مطرح این روزهای شهرشان بروند.

حامد فقیهی خواننده شیرازی که به مناسبت روز شیراز در برنامه خندوانه تازه ترین ترانه خود را بر اساس واسونک های محلی شیراز اجرا کرد در شب میهمانی تئاتر باردیگر به اجرای ترانه معروف شیرازی ها پرداخت.

پس از هنرنمایی خواننده محبوب شیرازی ها نوبت به نوید جعفری، رییس انجمن نمایش شیراز که می رسد، جمع تئاتری ها به درون سالن سرزمین سبز راهی می شوند تا جشن اهالی تئاتر فارس زیر یک سقف قرار گیرد.

هرگاه که این جمع می رفت گردهم آیند، اختلافات مانع می شد

وی با گرامیداشت روز جهانی تئاتر، گفت: بزرگترین معضل تئاتر شیراز این بود که کمتر دیده می شد آنها زیر یک سقف جمع شوند و هرگاه که این جمع می رفت که گرد هم آیند، اختلافات مانع می شد.

جعفری که از بدنه تئاتر به انجمن نمایش راه یافته، ادامه داد: امروز بیش از هر روز دیگری نیازمند کمک دوستان مان هستیم. شورای سیاست گداری فقط عنوانی است که نیازمند کمک پیشکسوتان و جوانان تئاتر است. گرچه در این مدت کارهای درخوری انجام نشده است، اما همراهی دلسوزان هنر نمایش می تواند کارها را سامان دهد.

جعفری با این جمله که «سالهاست جای نمایندگان شیراز در جشنواره های تئاتر کشور خالی است» صحبت هایش را پایان داد.

مجلس سیاه بازی قطعه نمایشی دیگری بود که به کارگردانی علیرضا جهاندیده روی صحنه رفت تا یادآوری از روزهای اوج این تئاتر در جشنواره ها با بازی زاوش تقوایی باشد.

مریدی:حرمت نهادن به ریشه را از پیشکسوتان بیاموزیم/مشکل اصلی تئاتر ما فاصله هاست؛ لوح پنج استاد مسلم تئاتر شیراز به بهزاد مریدی اهداء شد.

احساسی ترین بخش این مراسم هنگامی بود که بهزاد مریدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس در جایگاه قرار گرفت و گفت: شاید کمتر از دوسال پیش بود که اولین حضورم در میان هنرمندان با تئاتریها رقم خورد و آنجا آرزوکردم که پیشکسوتان و بزرگانم جوانان را باور کنند. آرزو کردم آنها تحصیلات، دانش و توانایی شان را باور کنند و ابراز امیدواری کردم جوانان حرمت نهادن به ریشه را از پیشکسوتان بیاموزند.

وی با بیان اینکه امروز مشکل تئاتر ما پول هست و نیست، بیان کرد: امروز بیش از همه مشکل اصلی تئاتر ما فاصله هاست. اتحاد و اصرار نیست. گرچه ذات هنر بر این است و گریزی از آن نیست. اما حرمت گذار هم باشیم. پیران علم جوانان را بدانند و جوانان حرمت ریشه را.

وی به نام هنرمندانی مانند کوهستانی، افشاریان، اکبرنژاد و.... اشاره کرد و افزود: مشکل پول نیست بلکه فاصله هاست. باور کنید مشکل اتحاد است.

پیش از اینکه در پایان این مراسم از هنرمندان پیشکسوت تئاتر شیراز، رحیم هودی، احمد سپاسدار، علی نقی رزاقی، کاظم روزی طلب،مجید شناور، نادر شهسواری به همراه محمود پاکنیت و جواد بخشی زاده دعوت شود به روی صحنه بیایند، لوح تقدیری از سوی هنرمندان تئاتر شیراز به مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس داده شد که متن آن را یوسف آفرینی قرائت کرد.

در پایان این جشن پرشکوه که خالی از کنایه های مالی هنرمندان و دست اندرکاران تئاتر شیراز هم نبود از سید محمدهادی هاشم زاده کارگردان نمایش زار، آرش ابراهیمی کارگردان نمایش بندباز، احسان شادمانی، نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر، لیلا دوکوهکی، بازیگر برتر جشنواره تئاتر شهر ، مسعود احمدی هنرمند برگزیده جشنواره نمایشنامه نویسی مرصاد، سعیدرضا خوش شانس نمایشنامه نویس و هنرمند برتر جشنواره نمایشنامه نویسی صنعت نفت جنوب تقدیر شد.

اهداء لوح پنج استاد مسلم تئاتر شیراز به بهزاد مریدی

در این متن آمده است: جناب آقای دکتر مریدی، مدیر کل محترم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس. به پاس تلاش روزافزون و تحسین برانگیز جناب عالی در توسعه شگفت آور امکانات زیر ساختی و ارتقاء فنی هنر ارزشمند تئاتر استان فارس، این لوح تقدیر به نمایندگی از جامعه تئاتری فارس به شما اهداء می گردد.

لحظه ها، روزها، ماه ها و سالها را شمرده ایم تا مدیری دلسوز و توانمند، عاشق و قاطع، مستقل و خلاق چون بهزاد مریدی، هنرمندی از اهل تئاتر، برمسند فرهنگ و هنر فارس تکیه بزند و با کنار زدن حاشیه ها، با اعتماد به نیروهای کاردان و متعهد فرهنگ و ارشاد استان به اصلاح امور هنری بپردازد. این اتفاق فرخنده را قدر می دانیم و امیدواریم میراث مبارک مدیریت جناب عالی در استان فارس الهام بخش سایر مدیران، خصوصا مدیران فرهنگی استان باشد.

رحیم هودی؛ احمدسپاسدار؛ نادر شهسواری؛ کاظم روزیطلب؛ علی نقی رزاقی.

 




نظرات کاربران