در حال بارگذاری ...

سال ٩٥، سال شکوفایی فرهنگ فارس خواهد بود

هفته بزرگداشت تئاتر در اردیبهشت ماه، به عنوان جشن 'اردیبهشت تئاتر ایران' برای ارج نهادن به بزرگداشت روز جهانی تئاتر و هنرمندان آن در سراسر کشور و فارس برگزار می شود و مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس نیز تبریک صمیمانه ای برای تمامی تئاتر دوستان و هنرمندان هنرهای نمایشی، منتشر کرد

به گزارش تئاتر فارس، از سال ۱۹۶۱ و به پیشنهاد انستیتو بین‌المللی تئاتر (ITI)، سالانه روز جهانی تئاتر در تاریخ ۲۷ مارس جشن گرفته می‌شود. پیام سالانه این روز هر سال توسط یکی از صاحب نظران و هنرمندان عرصه تئاتر انتخاب می‌شود و به تاثیر و تقابل تئاتر در عرصه بین‌المللی اختصاص دارد.

ادوارد آلبی، آگوستو بوال، جین کوکتو، آرتور میلر، پابلو نرودا و... از جمله افرادی بودند که پیام روز جهانی تئاتر را نوشته‌اند. پیام روز جهانی تئاتر در سال ۲۰۱۱توسط جسیکا کاوا، نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر نوشته شده‌است. شهرت وی در عرصه بین‌المللی نه به دلیل داشتن مدرک دکترا در رشته تئاتر و انجام پژوهش‌های بسیار در این زمینه، بلکه به دلیل فعالیت‌های بشر دوستانه او است.

در سال ٢٠١٣ این انستیتو با انتشار ویدیویی به زبان های مختلف این روز را گرامی داشت. پیام سال ٢٠١٣ توسط داریو فو نوشته شده و توسط بازیگران و کارگردانان و نویسندگان مشهور کشور های مختلف به زبان محلی شان خوانده شده است.

داریو فو هجو پرداز شهیر ایتالیایی است که در سال ۱۹۹۷ برنده جایزه نوبل ادبیات شده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز با اشاره به اینکه، هفتم فروردین، مصادف با بیست و هفتم مارس سالگرد بزرگداشت روز جهانی تئاتر است، گفت: شیراز نیز با داشته های آیینی و نمایشی خود جشن هایی را برای معرفی و دعوت مخاطبان به دیدن نمایش های صحنه ای و میدانی در حال برگزاری دارد که از آن می توان به اجرای نمایش «تریطوری» و ٥٠ اجرای خیابانی در سطح شهر شیراز توسط کانون تئاتر خیابانی استان با حضور هنرمندان فارس اشاره داشت.

بهزاد مریدی افزود این اثر نمایشی کاری از نویسنده ایرانی، علی اصغر خسروی و با کارگردانی کامران آرایش کشکولی و بازیگران سعید نظری، کامران آرایش کشکولی است که در اولین همایش نوروزی در شیراز در مقابل تالار حافظ ارشاد فارس و دروازه قرآن، پارک آزادی از شهرستان فیروز آباد اجرا شده و به مناسبت روز جهانی تئاتر هر روز تا سیزده فروردین ماه جاری، ادامه دارد.

وی 'اعتلای مبادلات بین ‏المللی دانش و عمل در حیطه هنرهای نمایشی'، 'برانگیختن نیروی خلاقیت و همکاری بین دست ‏اندرکاران تئاتر'، 'آگاه ‏سازی افکار عمومی از لزوم به حساب‏ آوردن آفرینندگی هنری در قلمرو توسعه'، 'تعمیق درک مشترک برای تحکیم صلح و دوستی در میان ملت ها' را از اهداف والای هنر ارزشمند تئاتر دانست و گفت: برای تحقق این اهداف کلان امیدواریم برنامه های خاصی را برای معرفی هنرنمایش به عموم مخاطبان به عنوان حامیان و سرمایه های اصلی تئاتر در طول سال جاری، برگزار کنیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس اظهار داشت: در ایران نیز همه ساله آیینی با عنوان هفته بزرگداشت تئاتر در اردیبهشت ماه، به عنوان جشن 'اردیبهشت تئاتر ایران' برای بزرگداشت این هنر و هنرمندان آن در سراسر کشور و فارس برگزار می شود و من هم به نوبه ی خودم روز جهانی تئاتر را به تمامی تئاتر دوستان عزیز و هنرمندان هنرهای نمایشی فارس، تبریک صمیمانه می گویم.

سال ٩٥، سال شکوفایی فرهنگ فارس خواهد بود

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: با توجه به اولویت بخشی و برنامه های تدوین شده بخش فرهنگ در استان، سال ٩٥ به مفهوم جدی سال شکوفایی فرهنگ استان فارس خواهد بود.

بهزاد مریدی با بیان اینکه سال ٩٥، سال خوبی برای فرهنگ فارس خواهد بود بیان کرد: استراتژی ها در بخش های مختلف و شوراهای سیاست گذاری با گروه های متفاوت فرهنگی و هنری در استان برگزار و برنامه های آینده هر بخش تدوین شده است.

وی افزود: برنامه ها و خط مشی هر یک از بخش های مختلف فرهنگ فارس از جمله هنرهای نمایشی و تئاتر، موسیقی، کتاب، خوشنویسی و هنرهای تجسمی در سالجاری با حضور کارشناسان و متخصصان هر بخش در استان تهیه شده است که تلاش ما رشد همه جانبه و توازن در توسعه فرهنگ فارس است.

مریدی اظهارداشت: استان فارس و شهر شیراز در بخش فرهنگ بسیار غنی است و جای کار دارد و انتظارها در بخش فرهنگ نیز از این استان و شهر بیش از سایر بخش های کشور است و تلاش ها و مسئولیت ما را در بخش فرهنگ فارس و شیراز بیشتر می کند.

وی با اشاره به برخی از برنامه های امسال بخش فرهنگ استان اضافه کرد: ٢٢ طرح در حوزه مطالعه عمومی در حوزه کتاب در استان فارس آغاز شده است که برخی از این طرح ها در محافل عمومی از جمله کتاب در مترو، کتاب در اتوبوس و ایستگاه ها، رستوران ها و کافی شاپ ها در حال اجراست که امسال نیز عملیاتی شدن و استمرار این طرح ها را با جدیت در استان دنبال می کنیم.




نظرات کاربران