در حال بارگذاری ...
کوروش حیدری:

«سومین سه شنبه سپتامبر»در تماشاخانه استاد هودی شیراز به صحنه می‌رود

کورش حیدری کارگردان تئاتر «سومین سه شنبه سپتامبر» در این باره توضیح داد: سه جاهل در مراسم سوگواری قیصر تصمیم می گیرند که نامه ای به یکی از دوستانشان که کابوی است نوشته و درخواست ساخت نقشه هفت تیر را بدهند .

به گزارش تئاتر فارس، کوروش حیدری با بیان این‌که اوج نمایش در تغییر نگرشی است که جاهل ها نسبت به زنده بودن قیصر می دهند، عنوان کرد: جاهل ها تیپ شخصیتی هستند که براساس احساسات خود تصمیم می گیرند و به همین دلیل به دنبال انتقام برای خونخواهی قیصر هستند، اما این باور در طول نمایش در آن ها تغییر کرده و منافع شخصی خودشان را که نبود قیصر و رابطه ی تجاری با کابوی ها است را در ارجحیت قرار می دهند .

کارگردان«سومین سه شنبه سپتامبر»  با اشاره به اینکه نمایش بر اساس متنی از مهدی خرم دل  آماده شده است، ادامه داد: این نمایش قصد دارد به این مورد بپردازد که ساختار نظام جهانی امروز بر اساس نظام سرمایه داری یا کاپیتالیسم بوده و همچنین به دلایلی که کشورها مورد استعمار قرار می گیرند اشاره می کند.

وی، افزود: در اپیزود اول کابوی ها به این مورد اشاره می شود که از هفت تیر کشی خسته شده اند و خواهان این هستند که کار دیگری را انجام دهند و در اپیزود آخر با تغییرات جزئی در لباس و بیان آن ها مواجه می شویم .در جاهل ها هم این تغییر نمود پیدا می کند و جاهل هایی که به علت کشته شدن قیصر می خواستند انتقام بگیرند، حال که متوجه می شوند قیصر زنده است برای آن که به ارتباطشان با کابوی ها برای منافع شخصی خود ادامه دهند، تصمیم می گیرند که قیصر را از میان بردارند .

حیدری با تحلیل نمایش نامه سومین سه شنبه سپتامبر تاکید کرد: بن اندیشه نظام سرمایه داری باعث استعمار کشورهایی که ضعف فرهنگی دارند ، می شود.

 وی که در این نمایش ژانر کمدی را دستمایه قرار داده، گفت: با توجه به اسم نمایش نامه که«سومین سه شنبه سپتامبر» انتخاب شده است توجه ما را به سمت نامگذاری که برای این روز انتخاب شده است سوق می دهد، یعنی «روز جهانی صلح»، که سازمان ملل متحد، ۲۱ سپتامبر مصادف با ۳۰شهریور را روز جهانی صلح اعلام کرده‌است. این تاریخ در پنجاه‌ و هفتمین جلسه مجمع عمومی انتخاب شد. در گذشته ۳۰ نوامبر ۱۹۸۱ سومین سه‌شنبه سپتامبر، روز بازگشایی جلسات عادی مجمع عمومی به عنوان روز جهانی صلح انتخاب شده بود. ظهور و بروز صلح جهانی، مبتنی بر حُسن نیت، مدارا و احترام به حقوق و منافع متقابل دولتها و ملت ها در چهارچوب منشور ملل متحد، قوانین و الزامات حقوقی و بین المللی و حقوق بشری و نیز اجماع نظر دولتها و کشورها در جهت نهادینه کردن صلح جهانی و پرهیز از انحصار طلبی ها و افراطی خواهی هااست.

حیدری، اشاره کرد: سعی برآن شده است که از موسیقی هایی استفاده شود که تفاوت دو صحنه یا دو مکان در غرب و شرق را مشخص کند. در اجرا موسیقی برای کابوی ها از موسیقی غربی وبرای جاهل ها از موسیقی  ایرانی استفاده شده است. در ضمن به وسیله ی نور و موسیقی تغییر مکان اتفاق می افتد و از هیچ آکسوسوار و نشانه ی دیگری در طول اجرا استفاده نمی شود .

عوامل تئاتر «سومین سه شنبه سپتامبر»:  مشاور کارگردان:مهشید ده بزرگی- بازیگران به ترتیب نقش و ورود به صحنه:مجتبی حسن بیگی(جاهل اول)-اشکان کاویانی(جاهل دوم)-محمد حسین نعمتی(جاهل سوم)-حامد شکوهیان(کابوی اول)-سید احسان موسوی (کابوی دوم)-محمد رضا قائد شرف(کابوی سوم)

 




نظرات کاربران