در حال بارگذاری ...
کارگردان حاضر در بخش خیابانی تئاتر فجر مطرح کرد

مریم دهقانی: مهم‌ترین و اساسی‌ترین رکن در هنر تئاتر، نمایش‌نامه است

کارگردان نمایش خیابانی «بازمانده» ضمن توضیح داستان و قصه نمایش «بازمانده» عنوان کرد مهم‌ترین و اساسی‌ترین رکن در هنر تئاتر، نمایش‌نامه است چراکه اگر متن نمایش پایه و اساس محکمی داشته باشد در این نمایش کارگردانی و بازیگری به بهترین نحو اجرا خواهد شد.

به گزارش ایران تئاتر، هم‌زمان با برگزاری چهل‌ویکمین جشنواره تئاتر فجر با مریم دهقانی کارگردان نمایش «بازمانده» که از استان فارس شهر شیراز در بخش اجراهای خیابانی جشنواره تئاتر فجر شرکت کرده و روز نخست جشنواره در پهنه رودکی اجرا رفت، به گفت‌وگو نشستیم.

مریم دهقانی با اشاره به سابقه کار هنری خود در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی اظهار داشت: «در سال‌های فعالیت در کار تئاتر تاکنون موفق به کسب جایزه یک کارگردانی تئاتر خیابانی در هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت برای نمایش «بازمانده» شدم، علاوه بر این جایزه نخست بازیگری زن، در بخش صحنه‌ای نمایش «بازمانده» هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت و مقام اول بازیگری زن جشنواره تئاتر بسیج استان فارس را برای نمایش «میشوسوزوکی» دریافت کرده‌ام.»

او عنوان کرد: «همچنین به‌عنوان دستیار کارگردان در اثر «مجلس شبیه‌خوانی ژولیوس سزار» به نویسندگی و کارگردانی اصغر گروسی در سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هم فعالیت داشتم.»

کارگردان نمایش خیابانی «بازمانده» ادامه داد: «همچنین سابقه دستیاری کارگردان نمایش «سالواتوره» در بیست و ‌نهمین جشنواره تئاتر فجر، دستیار کارگردانی نمایش «شبیه ویشوپه» در هجدهمین دوره جشنواره تئاتر آیینی و سنتی از دیگر فعالیت‌های کاری من بوده است.»

دهقانی توضیح داد: «در چند نمونه از کارهایی که ذکر شد به‌عنوان دستیار کارگردان در چند دوره جشنواره فجر حضور داشتم اما امسال به‌عنوان کارگردان اولین حضور خود را در چهل‌ویکمین جشنواره فجر تجربه می‌کنم.»

دهقانی افزود: «بنده به‌عنوان کارگردان نمایش بازمانده اعتقاد دارم مهم‌ترین و اساسی‌ترین رکن تئاتر، نمایش‌نامه آن است اگر این مهم درست انتخاب شود و متن نمایش پایه، اساس و ستون محکمی داشته باشد در این نمایش کارگردانی و بازیگری بهتری ارائه خواهد شد.»

او ادامه داد: «قصه و نمایش «بازمانده» ازاین‌قرار است که شخصیت امیرو در جست‌وجوی پیدا کردن مهره شانس و اقبال خود به‌یک‌باره با هجوم جنگنده‌های دشمن مواجه می‌شود و در کمتر از چند ساعت دنیای کودکی را با جهانی دیگر عوض می‌کند، جهانی که به‌هیچ‌عنوان شناختی از آن ندارد و هیچ دفاعی در مقابل آن بلد نیست. در این میان برادر، مادر، پدر، دوستان و تمام جهانش به‌یک‌باره او را ترک می‌کنند، حال امیرو می‌بایست چاره‌ای بیندیشد؛ در شهر دیگری که آن را نمی‌شناسد.
او در خصوص دلیل انتخاب این متن بیان کرد: وجود متن قصه‌محور، دیالوگ‌های آهنگین و وجود شخصیتی از دل مردم دلیل انتخاب و کارگردانی این متن و نمایش‌نامه توسط بنده بود.»

کارگردان نمایش خیابانی «بازمانده» دلیل انتخاب اجرای خیابانی را این‌گونه شرح داد: «اجرای کار هنری تئاتر خیابانی به این دلیل است که این بخش موجب آشنایی بیشتر مردم با حرفه تئاتر می‌شود.»

دهقانی افزود: «علاوه بر این در این شیوه اجرا مردمی که شاید وقت یا اطلاعات چندانی درباره هنر تئاتر ندارند و عملاً به‌صورت اتفاقی با حرفه تئاتر در پیاده‌روها و خیابان‌ها مواجه می‌شوند و به این شکل آن‌ها را با یک توفیق اجباری و دل‌نشین در تماشای هنر مواجه می‌کند، این اقدام یک حرکت فرهنگی و هنری بزرگ برای هنر تئاتر است که تاکنون بسیار مظلوم واقع شده است.»

دهقانی در پایان گفت: «نمایش خیابانی «بازمانده» به نویسندگی اصغر گروسی، بازیگری علیرضا داننده‌فرد، اجرای موسیقی امیرحسین زارع‌زاده، علی طایفی و امیر رفیعا اجرا می‌شود و کار طراحی پوستر توسط امیر گروسی انجام شده است.»

چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از 25 دی تا 11 بهمن 1401 به دبیری کوروش زارعی در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در مسابقه تئاتر ایران جشنواره فجر  

آژمان بیژنی‌نسب: «ایل‌خون»، تلفیقی است از فرهنگ ایل با شاهکار شکسپیر  
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در مسابقه تئاتر ایران جشنواره فجر  

آژمان بیژنی‌نسب: «ایل‌خون»، تلفیقی است از فرهنگ ایل با شاهکار شکسپیر  

آژمان بیژنی‌نسب، کارگردان نمایش «ایل‌خون» که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد، گفت، «ایلخون»، نگاهی متفاوت به «مکبث» شکسپیر است که با فرهنگ ایل، ایرانیزه شده است.

|

گفت‌وگو با یکی از داوران جشنواره تئاتر منطقه‌ای

شاهد پیوند: گروه‌های نمایش خیابانی، نیاز به آموزش و مشاوره دارند
گفت‌وگو با یکی از داوران جشنواره تئاتر منطقه‌ای

شاهد پیوند: گروه‌های نمایش خیابانی، نیاز به آموزش و مشاوره دارند

شاهد پیوند، داور جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس، آموزش و مشاوره هنری برای گروه‌های نمایشی را امری ضروری دانست تا باعث افزایش کیفیت آثار خیابانی کشور شود.

|

گفت‌وگو با نادر شهسواری، پیشکسوت تئاتر فارس

توجه هنرمندان جشنواره‌های منطقه‌ای به مولفه‌های بومی و متون ایرانی را به فال نیک باید گرفت
گفت‌وگو با نادر شهسواری، پیشکسوت تئاتر فارس

توجه هنرمندان جشنواره‌های منطقه‌ای به مولفه‌های بومی و متون ایرانی را به فال نیک باید گرفت

نادر شهسواری، هنرمند پیشکسوت تئاتر استان فارس، تاکید کرد توجه هنرمندان به مولفه‌های بومی و متون ایرانی در جشنواره‌های منطقه‌ای کشور را باید به فال نیک گرفت. 

|

گفت‌وگو با داور بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس

اصغر خلیلی: مواظب باشیم جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، از مسیر اصلی خود منحرف نشوند
گفت‌وگو با داور بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس

اصغر خلیلی: مواظب باشیم جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، از مسیر اصلی خود منحرف نشوند

اصغر خلیلی، داور جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس، مهم‌ترین دلیل برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای را گردهم آمدن اهالی هنرهای نمایشی دانست و خواستار آن شد تا با تامین بودجه مناسب، این رویداد مهم از مسیر اصلی خود خارج نشود.

|

گفت‌وگو با محمد نجاری، داور جشنواره تئاتر منطقه‌ای

برگزیدگان جشنواره منطقه‌ای پارس، پتانسیل جهانی شدن دارند
گفت‌وگو با محمد نجاری، داور جشنواره تئاتر منطقه‌ای

برگزیدگان جشنواره منطقه‌ای پارس، پتانسیل جهانی شدن دارند

محمد نجاری، داور نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس، آثار برگزیده این رویداد را به شرط دقت‌نظر بیشتر و دراماتورژی مناسب، قابل ارائه در سطح جهانی دانست.

|

نظرات کاربران