در حال بارگذاری ...
در گفت‌وگو با پیشکسوت تئاتر استان فارس مطرح شد

عباس چهل‌‌تنان: تئاتر استان‌ها نیازمند برنامه‌ریزی جدی و بلندمدت است

عباس چهل‌تنان، هنرمند پیشکسوت تئاتر فارس با بیان اینکه جشنواره‌ها باید به محل گفت‌وگو و تبادل تجربیات هنرمندان تبدیل شود، گفت: تئاتر استان‌ها نیازمند برنامه‌ریزی جدی و بلندمدت است.

به گزارش ایران تئاتر، گروه تئاتر پویا به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و فعال‌ترین گروه‌های تئاتری در کشور و استان فارس فعالیت خود را از سال  ۱۳۶۶ با هدایت و سرپرستی عباس چهل‌تنان کارگردان پیشکسوت تئاتر آغاز کرد.

عباس چهل‌تنان علاوه بر نویسندگی و کارگردانی یکی از معدود متخصصان نور و صدا در تئاتر کشور است که سال‌ها به عنوان مدیر تماشاخانه استاد هودی فعالیت می‌کند و هنرمندان تئاتر فارس او را با نام عموعباس می‌شناسند.

در حاشیه جشنواره  تئاتر فجر منطقه 4 به میزبانی استان شیراز با این هنرمند به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

عباس چهل‌تنان پیرامون برگزاری جشنواره‌ها در کشور گفت: «جشنواره‌ها پس از انقلاب و در دهه ۶۰ با هدف گردهمایی هنرمندان و آشنایی با فعالیت‌های هنری هر استان برنامه‌ریزی و برگزار شد و تا سال‌ها تنها محل دیدار هنرمندان و تماشای تازه‌های تئاتری کشور بود.»

این نویسنده و کارگردان تئاتر با بیان اینکه با پیشرفت تکنولوژی و فضای مجازی، هنرمندان تئاتر توانستند تازه‌ترین تحولات و دانش‌ هنرهای نمایشی در سراسر جهان را دنبال و پیگیری کنند، افزود: «متاسفانه برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره بدون توجه به این واقعیت‌ها صورت گرفت و به مرور دچار معضلی به نام جشنواره‌زدگی شدیم، هنرمندان و گروه‌هایی که اجراهای عمومی و ارتباط با مخاطب را رها کردند و تنها به  جشنواره‌ها بسنده کردند.»

او با اشاره به تجربه حضور در جشنواره‌های منطقه‌ای در دهه ۷۰ توضیح داد: «بسیاری از هنرمندان مطرح امروز، ثمره جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای در آن سال‌ها هستند، هنرمندانی همانند امیررضا کوهستانی، ابراهیم پشت کوهی، رضا گشتاسب و ... در این مسیر به کسب تجربه پرداختند و در نسل‌های بعدی هم همین اتفاق رخ داد.»

این نویسنده و کارگردان تئاتر ادامه داد: «در این شرایط احساس می‌شود باید به شیوه‌های نوین‌تری برای برگزاری جشنواره‌ها اندیشید. احیای جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور اتفاق خوبی است اما این رویداد هنری نیز از این قاعده مستثنی نیست و تا زمانی که برنامه‌ریزی تنها در جهت اجرای هر گروه برای سایر گروه‌های رقیب باشد، سود چندانی برای مخاطب جدی تئاتر نخواهد داشت.»

هنرمند پیشکسوت تئاتر فارس افزود: «قطعا برگزاری جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور بسیار ارزشمند است اما باید برنامه‌ریزی به شکلی انجام شود که حداقل هر اجرا در چند نوبت و با حضور علاقه‌مندان تئاتر در همان استان انجام شود.»

او گفت: «در این شکل مخاطبان جدی تئاتر علاوه بر اینکه شاهد اجراها و تحولات اجرایی در سایر استان‌ها خواهند بود، می‌توانند مقایسه‌ای بین فعالیت هنرمندان بومی خود با سایر هنرمندان داشته باشند و همین امر هنرمندان بومی را هم به سمت نوآوری و خلاقیت بیشتر سوق خواهد داد.»

مدیر تماشاخانه استاد هودی با اشاره به مشکلات زیرساختی در کل کشور افزود: «متاسفانه سالن‌های دولتی تئاتر از مشکلات متعددی همانند کمبود امکانات نور و صدا، فضای مناسب در جهت راحتی مخاطب و... رنج می‌برند و قطعا باید در راستای افزایش حضور مخاطبان برنامه‌ریزی جدی با اختصاص بودجه مختص این موارد صورت بگیرد.»

سرپرست گروه تئاتر پویا با بیان اینکه در نهایت تئاتر در مواجهه با مخاطب و در اجراهای عمومی معنا پیدا می‌کند، گفت: «جشنواره‌ها باید اجراهای عمومی را به عنوان پیش شرط حضور الزامی اعلام کنند تا گروه‌های نمایشی پیش از شرکت در هر جشنواره در اجراهای عموم بتوانند علاوه بر جذب مخاطب و تاثیر بر فضای اجتماعی محل سکونت خود، مشکلات اجرا را با توجه به نظرات و بازخورد مخاطبان برطرف و با آثاری حرفه‌ ای تر در جشنواره‌ها شرکت کنند.»

جشنواره تئاتر فجر منطقه 4 به دبیری حمیدرضا قانعی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان شیراز از پنجشنبه 22 دی ماه در این استان میزبان هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر نمایش است.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با محمد نجاری، داور جشنواره تئاتر منطقه‌ای

برگزیدگان جشنواره منطقه‌ای پارس، پتانسیل جهانی شدن دارند
گفت‌وگو با محمد نجاری، داور جشنواره تئاتر منطقه‌ای

برگزیدگان جشنواره منطقه‌ای پارس، پتانسیل جهانی شدن دارند

محمد نجاری، داور نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس، آثار برگزیده این رویداد را به شرط دقت‌نظر بیشتر و دراماتورژی مناسب، قابل ارائه در سطح جهانی دانست.

|

در حاشیه جشنواره پارس مطرح شد

کاظم نظری: جشنواره‌های منطقه‌ای، دریچه‌ای برای ارزیابی تئاتر استان‌های کشور است
در حاشیه جشنواره پارس مطرح شد

کاظم نظری: جشنواره‌های منطقه‌ای، دریچه‌ای برای ارزیابی تئاتر استان‌های کشور است

مدیرکل هنرهای نمایشی کشور، با سفر به شیراز به منظور حضور در جشنواره تئاتر پارس، جشنواره‌های منطقه‌ای را، دریچه‌ای رو به هنرهای نمایشی در نقاط مختلف کشور دانست که از طریق آن، می‌توان به ارزیابی درست از فعالیت هنرمندان استانی رسید.

|

گفت‌وگو با نادر شهسواری، پیشکسوت تئاتر فارس

توجه هنرمندان جشنواره‌های منطقه‌ای به مولفه‌های بومی و متون ایرانی را به فال نیک باید گرفت
گفت‌وگو با نادر شهسواری، پیشکسوت تئاتر فارس

توجه هنرمندان جشنواره‌های منطقه‌ای به مولفه‌های بومی و متون ایرانی را به فال نیک باید گرفت

نادر شهسواری، هنرمند پیشکسوت تئاتر استان فارس، تاکید کرد توجه هنرمندان به مولفه‌های بومی و متون ایرانی در جشنواره‌های منطقه‌ای کشور را باید به فال نیک گرفت. 

|

گفت‌وگو با داور بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس

اصغر خلیلی: مواظب باشیم جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، از مسیر اصلی خود منحرف نشوند
گفت‌وگو با داور بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس

اصغر خلیلی: مواظب باشیم جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، از مسیر اصلی خود منحرف نشوند

اصغر خلیلی، داور جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس، مهم‌ترین دلیل برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای را گردهم آمدن اهالی هنرهای نمایشی دانست و خواستار آن شد تا با تامین بودجه مناسب، این رویداد مهم از مسیر اصلی خود خارج نشود.

|

پای صحبت‌های کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای (پارس)

مهدی آشوغ: جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، بهترین فرصت برای تجربه‌های تازه است
پای صحبت‌های کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای (پارس)

مهدی آشوغ: جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، بهترین فرصت برای تجربه‌های تازه است

مهدی آشوغ، کارگردان نمایش «اول شخص مفرد» بر این باور است که جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، بهترین فرصت برای ایجاد، ابداع و کشف دستور زبان، ظرفیت‌ها و‌‌ شیوه‌های نمایشی و در یک کلام، تجربه‌های تازه است.

|

نظرات کاربران