در حال بارگذاری ...
با 15 اجرا به پایان رسید

شش روز جشن تئاتری‌های جنوب فارس

سومین جشنواره نمایش کل گراش پس از شش روز و ۱۵ اجرای نمایش بر روی صحنه‌ی سینما فرهنگ گراش به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از فارس، آیین پایانی این جشنواره چهارشنبه‌شب، ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۰ با حضور مهدی آینه‌افروز، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش؛ دکتر موحدی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لارستان؛ دکتر هاشمی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز؛ چند تن از پیشکسوتان نمایش گراش و لار و گروه‌های نمایشی شرکت‌کننده و جمعی از هنردوستان برگزار شد. این مراسم مهیای حضور وامق، رییس انجمن نمایش استان فارس، و موسوی، رییس انجمن نمایش‌های خیابانی استان، نیز بود، اما ایشان به دلیل حضور در اختتامیه جشنواره شب‌چراغ در فیروزآباد، به مراسم اختتامیه نرسیدند.

مهدی آینه‌افروز، رییس اداره و فرهنگ و‌ ارشاد اسلامی شهرستان گراش، برای خوش‌آمدگویی به مهمانان و هنردوستان و ارائه‌ی گزارشی از جشنواره به روی سن آمد. او تاکید کرد: «بعد از رکود ناخواسته‌ای که به خاطر شیوع کرونا در دو سال اخیر پیش آمده بود، خوشحالیم که در این چند ماه آخر سال، چندین جشنواره، نمایشگاه و برنامه‌ی فرهنگی هنری در شهر گراش برگزار شده است.»

آینه‌افروز پس از مرور تاریخچه‌ی جشنواره نمایش کل گراش، آماری از نمایش‌های این دوره از جشنواره را نیز ارائه کرد (خبر در هفت‌برکه)؛ و سپس با خواندن اسامی دست‌اندرکاران جشنواره، از آنها تقدیر و تشکر کرد. رییس اداره فرهنگ و ارشاد گراش در انتها گفت: «امیدوارم این حرکت فرهنگی و هنری در سال‌های آینده نیز ادامه باشد و شاهد ارتقای هنر نمایش در منطقه باشیم.»

در پایان این مراسم، با حضور مهمانان جشنواره، به کارگردانان هشت نمایش حاضر در جشنواره، تندیس و لوح تقدیر اهدا شد. گروه هنری صبا نیز از گروه جوان «ماهک» که نمایش «آخرین گره» را به فرم عروسک‌گردانی به روی صحنه برده بود، با اهدای لوح تقدیر و هدیه‌ی نقدی تشکر کرد.

امید به تاثیرگذاری جشنواره در ارتقای هنر نمایش منطقه

مسعود غفوری، دبیر هنری جشنواره و مجری برنامه پایانی، در معرفی سومین جشنواره گفت: «خوشحالیم که بعد از ۱۱ سال فرصتی شد که خودمان را در هنر نمایش غرق کنیم. بعد از دوره‌ی دوم جشنواره در سال ۸۹، متاسفانه موفق به برگزاری جشنواره نشده بودیم، اما حالا یک قدم پیشتر آمدیم و توانستیم میزبان هنرمندان شهرستان‌های لارستان و اوز هم باشیم تا به غنای جشنواره اضافه کنند.»

غفوری درباره‌ی تاثیر تعویق جشنواره نیز گفت: «سومین دوره جشنواره قرار بود در ابتدای بهمن‌ماه برگزار شود، اما به علت قرمز شدن وضعیت کرونا، به اجبار به تعویق افتاد. این فاصله‌ی چند هفته‌ای باعث شد دو تا از نمایش‌های خوب این دوره نتوانند در جشنواره شرکت کنند.»

دبیر هنری جشنواره در مورد هشت نمایشی که در این دوره‌ی جشنواره به روی صحنه رفتند نیز گفت: «واقعیت این است که برای حفظ کمیت اجراها، نمایش‌های این دوره از طرف جشنواره گزینش نشدند، و مجوز اجرای آنها نیز از طرف انجمن‌های نمایش شهرستان‌های خودشان صادر شد. با این حال، خیلی خوشحالیم که نمایش‌های متفاوت در ژانرهای مختلف به روی صحنه رفت و مخاطبان مختلفی را نیز جذب کرد.»

غفوری که مدیریت جلسات نقد و بررسی نمایش‌ها را نیز به عهده داشت، اضافه کرد: «بعد از اجرای دوم هر نمایش، یک جلسه‌ی نقد و بررسی با حضور کارشناسان و مدعوین و مخاطبان پیگیر هنر نمایش برگزار می‌شد تا به بحث آموزشی جشنواره هم پرداخته باشیم. هرچند در این جلسات نقد و نظراتی مطرح می‌شد که گاه بعضی از گروه‌های نمایشی را می‌آزرد، اما اگر قبول داشته باشیم که این نقدها برای ارتقای کارهاست، می‌تواند در آینده پایه‌ای برای پیشرفت هنر نمایش در سطح منطقه باشد.»

استقبال از هشت نمایش جشنواره

به گزارش دبیرخانه جشنواره، هشت نمایش شرکت‌کننده در این جشنواره، هر کدام دو بار به روی سن رفتند. تنها نمایش «خانم م. رحیمی» به درخواست گروه نمایشی و به دلیل حضور کارگردان نمایش در شیراز، موفق به اجرای دوم نمایش نشد. بدین ترتیب، صحنه‌ی سینما فرهنگ گراش ۱۵ بار میزبان گروه‌های نمایشی بود.

دبیرخانه‌ی جشنواره آماری از تماشاگران را در سانس‌های مختلف نیز اعلام کرد. بنا به این گزارش، نمایش «آی.سی.یو»، کاری از گروه هنری اسپاد از گراش، به کارگردانی احسان شامحمدی، که یک اثر کمدی محسوب می‌شد، بیشترین تعداد تماشاگر را جذب کرده بود. این نمایش در دو شب اجرایش در جشنواره، ۳۲۵ و ۱۸۵ تماشاگر داشت. آی‌.سی.یو. به مدت ۵ شب قبل از جشنواره نیز برای عموم به روی صحنه رفته، و اجرای شب آخر این نمایش با شروع جشنواره همزمان شده بود.

نمایش «‎آخرین گره» به کارگردانی ماشاءالله بلبلی از گراش که یک اثر عروسک‌گردانی نوجوانان از گروه جوان «ماهک» بود، تماشاگران کودک و نوجوان زیادی را جذب کرده بود. در دو شب اجرا، به ترتیب ۱۴۶ و ۲۸۷ نفر به تماشای این نمایش نشستند. این نمایش قرار است بعد از تعطیلات نوروزی، به مدت چند شب اجرای عمومی نیز داشته باشد.

در تنها اجرای نمایش «خانم ‎م. رحیمی» از گروه هنری پاییز از گراش، به کارگردانی فاطمه ابراهیمی، ۱۱۳ نفر آن را دیدند. این نمایش نیز قرار است بعد از تعطیلات نوروزی به روی صحنه برود.

نمایش «‎سخنرانی دلقک» به کارگردانی جعفر کمالی از اوز نیز در دو اجرا، ۴۱ و ۲۱۹ تماشاگر را جذب کرد. این نمایش اقتباسی آزاد از رمان «عقاید یک دلقک» نوشته هاینریش بول بود.

نمایش «‎گرمو» از گروه آوان، به کارگردانی مجتبی حسینی قیری از گراش، اقتباسی آزاد از منظومه‌ی «موش و گربه‌» عبید زاکانی بود. در دو شب اجرای این نمایش، ۱۰۰ و ۲۴۷ نفر در سالن سینما فرهنگ حضور داشتند. این نمایش نیز برای اجرای عمومی بعد از تعطیلات نوروز آماده می‌شود.

نمایش «‎گل یاس» از گروه هنری بهاران از لار به کارگردانی علیرضا سقاییان، به درخواست گروه نمایشی، در دو سانس متوالی در یک روز به روی صحنه رفت و ۸۱ و ۷۲ نفر به تماشای آن نشستند.

برای تماشای نمایش «‎شغال» کاری از گروه نمایش سروش از لار به کارگردانی و بازیگری یاسمن عطایی، نیز ۸۰ و ۵۳ نفر به سالن نمایش آمدند.

آخرین نمایشی که در جشنواره به روی صحنه رفت، نمایش «هفت دقیقه» کاری از گروه نمایشی صحنه از اوز، به کارگردانی مشترک علیرضا خادم‌پور و به‌آذین کرامتی بود. اجرای دوم این نمایش در شب آخر و بعد از مراسم اختتامیه بود. این نمایش از ۱۴ اسفندماه در آمفی‌تئاتر کتابخانه‌ی عمومی اندیشه اوز به روی صحنه رفته بود و دو شب آخر اجرای نمایش، با دو شب آخر جشنواره همزمان شده بود. بدین ترتیب، گروه نمایشی صحنه در دو شب آخر، دو اجرا را در دو شهر اوز و گراش به روی صحنه بردند. در گراش، ۸۰ و ۱۱۲ تماشاگر به دیدن این نمایش نشستند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران