در حال بارگذاری ...
کارگردان «1235» معرفی شده از فارس در گفت و گو با ایران تئاتر:

هدف اصلی تئاتر ارتباط مناسب با مخاطب است

با اعلام آرای داوران سی و دومین جشنواره تئاتر استانی فارس دو اثر نمایشی از فارس به دبیرخانه جشنواره فجر معرفی شدند، نمایش ۱۲۳۵ اثری به نویسندگی و کارگردانی امیر نصیری یکی از آثار استانی فارس است.

امیر نصیری، متولد 1376 از سال 92 با ورود به کلاسهای آموزش بازیگری در کازرون با صحنه تئاتر آشنا شده و در همان سالها با عضویت در گروه نمایشی "دوکوهه" اولین تجربه های جدی خود را در این هنر کسب کرده است. وی با حضور در سمت عوامل پشت صحنه در نمایشهای "موسی" و "سونسی" به کارگردانی مجتبی راوش با تئاتر به صورت جدی تری روبرو و در ادامه با شرکت در کارگاه های نمایشنامه نویسی موفق به نگارش مونولوگ کوتاهی با نام "اعظم" شد که بعدها با کارگردانی و بازیگری وی به اجرا در آمد و در اولین تجربۀ کارگردانی با این اثر، موفق به کسب مقام برتر طراحی و کارگردانی در بخش کوتاه جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر، در آبانماه 1398 شد.  نسخه ویرایش شده این نمایشنامه، با نام "اقدس" به کارگردانی امید دانشوران، یکی از آثار راه یافته به جشنواره استانی تئاتر استان فارس در سال 1400 بود. در سال 99 نیز نگارش دو نمایشنامه را در پیش گرفت که ثمرۀ آن نمایشنامۀ "قلعه حیوانات" (برگرفته از رمانی با همین عنوان اثر جرج اورول) بود که باز به کارگردانی و بازی وی به خاطر شرایط کرونا به عنوان فیلم تئاتر عرضه شد. دومین و مهم ترین اثر او نمایشنامه "1235" (دوازده، سی و پنج) بود که به عنوان اولین نمایش بلند نصیری در مقام کارگردان موفق به کسب عناوین گوناگون و انتخاب به عنوان یکی از دو اثر برگزیده در جشنواره استانی تئاتر فارس در سال 1400 شد.

گزیده‌ای از دیگر فعالیت‌های امیر نصیری به اختصار:- بازی در نمایش خیابانی «دیپلماتیک وار» به کارگردانی سعید راسخی پور،سال ۱۳۹۵،بازی در نمایش فرم «قلب زمین» به کارگردانی مجتبی راوش،سال ۱۳۹۵،بازی در نمایش میدانی «فاتحان سوسنگرد» به کارگردانی علی دهقان زاده،سال ۱۳۹۷ و....

 

 انتخاب به عنوان برگزیده تئاتر استان و معرفی به دبیرخانه جشنواره چه اعتباری برای شما به ارمغان آورد و آیا مسئولیت شما را قبال ارتقا تئاتر استانتان سنگین کرد یا خیر؟

اعتبار تئاتری ما(گروه نمایش ۱۲۳۵)بماند به پای نظر دوستانی که نمایش ما را دیدند و سطح کیفی و فکری کار ما را منصفانه در اندیشه و باور خود اندازه گیری و قضاوت میکنند. و اما هر انسان شریفی مسئول است نسبت به کاری که انجام میدهد و به آن علاقه میورزد بهترین‌های خود را ارائه دهد در هر جایگاه،هر سطحی و هر شرایطی که باشد.

 

 به طور کلی اهمیت راه یابی به جشنواره بین المللی فجر برای هنرمندان شهرستانی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

برای من و از نظر من موقعیتی برای تبادل هنر و دارایی‌های هنری فرد و گروه در فضا و شرایطی بزرگتر و البته مهیاتر اهمیت بسیاری دارد و جشنواره هایی در این سطح می‌تواند مکانی مناسب‌تر برای ارائه و عرضۀ مقدار قابل توجهی از این دارایی‌های باشد.

 

اگر به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا کردید در زمان حضور چه مطالباتی دارید؟ 

قطعا اولین هدف ارائۀ نمایشی در خور برای انتقال صحیح مفهوم و تفکرات آمده در نمایش است. چرا که هدف اصلی تئاتر ارتباط مناسب با مخاطب است.

در ادامه قطعا حضور در چنان اتمسفر تئاتری و دیدن کارهایی در سطوح قابل قبول،حضور در دوره‌های آموزشی و... برای ارتقا و بروزرسانی فکری و کیفی هر هنردوستی مایۀ مباهات است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران