در حال بارگذاری ...
سی و دوسال جشنواره

سی و دومین جشنواره تئاتر استانی فارس به پایان رسید

سی و دومین جشنواره تئاتر استانی فارس که می بایست امسال سی و سومین دوره خود را سپری می کرد در ۷ آذر ۱۴۰۰ به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از فارس، تئاتر فارس پیشینه ای غنی دارد از هنر و ادبیات ، از بزرگانی که چون گوهری درخشان بر تارک فرهنگ و هنر ایران زمین می درخشند و با اینهمه دارایی متاسفانه همچنان دچار مشکلات بودجه و امکانات است.

سی و دومین جشنواره تئاتر استانی فارس در حالی سپری شد که تئاتر فارس باید امسال اختتامیه سی و سومین دوره را برگزار می کرد متاسفانه یک دوره از آن به دلیل ناکارآمدی مدیر وقت که خود را تئاتری می دانست اما جفای بسیاری در حق تئاتر کرد در سال ۱۳۸۵ برگزار نشد. 

جشنواره سی و دوم پس از دوره قبلی که به دلیل پیک کرونا بصورت انلاین برگزار شد ، قرار بود با رعایت پروتکل های بهداشتی و با ارائه کارت واکسن بصورت حضوری و حداقل با همان تعداد ۱۲ تا ۱۴ اثر برگزار شود اما متاسفانه با همه برنامه ریزی های صورت گرفته از سوی انجمن هنرهای نمایشی فارس و ارائه فراخوان در خرداد ۱۴۰۰ ، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس فراخوان را در اواخر شهریور اعلام کرد و عملا بسیاری از گروه ها به دلیل وقت اندک محال شرکت در این دوره را نیافتند.

هرچند مهلت ارسال فیلم آثار تا ۲۰ آبان تمدید شد در نهایت ۳۰ اثر به دبیرخانه جشنواره راه یافت که پس از بازبینی تعداد ۱۴ اثر توسط هیات بازبینی با ذکر اولویت به دبیرخانه اعلام شد.

متاسفانه به دلیل کمبود بودجه و برخی ملاحظات از سوی اداره کل نهایتا ۱۰ اثر پذیرفته شد که یک اثر نیز به دلیل مغایرت با شیوه نامه جشنواره تئاتر استانی از لیست خارج و هیچ اثری هم به جای آن جایگزین نشد.

با همه تلاش ها و با استعلام از ستاد استانی کرونا مجال برای اجرای زنده با حضور مخاطبان فراهم نشد و در نهایت ۹ نمایش بصورت زنده با حضور داوران، نماینده گروه های شرکت کننده در طی سه روز به رقابت پرداختند که اجراها بصورت زنده و رایگان در آپارات جهت مشاهده مخاطبان پخش و همه ۹ اثر در صفحه نماشای تئاتر فارس به مدت ۴۸ ساعت جهت بازدید بارگذاری شدند.

سی و دومین جشنواره استانی تئاتر فارس از چهارم شهریور ۱۴۰۰ آغاز شد و هفتم این ماه خاتمه یافت که در مدت برگزاری، تماشاگران در سالن های نمایش حضور نداشتند و برگزاری آن به صورت آنلاین و مجازی بود.

۹ نمایش در این جشنواره اجراشد و تماشاگران یا در واقع بینندگان علاقه‌مند به نمایش باید از دریچه موبایل یا لپ تاپ و فضای مجازی و غیرواقعی این نمایش ها را تماشا می‌کردند.

 

«تئاتر بدون تماشاگر یعنی حذف یکی از عناصر اصلی نمایش»

 این سخنی است که احمد وامق رییس انجمن هنرهای نمایشی استان فارس بیان کرد.

این فعال عرصه هنرهای نمایشی دوشنبه هشتم آذر ۱۴۰۰ در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: تنها استان یا از معدود استان‌هایی هستیم که جشنواره استانی تئاتر را بدون حضور تماشاگران برگزار کردیم. در برخی استان ها که شاهد برگزاری جشنواره استانی تئاتر بودم، حضور حداکثری تماشاگران را دیدم.

وامق همچنین گفت: تئاتری ها از من شاکی شدند که پس از نزدیک به سه سال چرا باید سی و دومین جشنواره استانی فارس به صورت آنلاین و بدون حضور تماشاگر باشد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی فارس بیان کرد:‌درحالی که زیرساخت‌های پخش آنلاین فراهم نیست و سرعت اینترنت پایین است و با کیفیت بد صدا مواجه هستیم، برگزاری تئاتر صحنه ای بدون حضور تماشاگر و اتکا به فضای مجازی بی معناست.

او به بروز کرونا و ضرباتی که این ویروس یا بیماری بر پیکره هنرهای نمایشی وارد کرده پرداخت و ضمن درخواست حمایت از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت:‌ در زمان شیوع کرونا جلو خیلی از کارها گرفته شد و اعمال محدودیت اضافی، موجب سرخوردگی هنرمندان می شود.

وامق اظهارداشت:‌شرایط کرونا همه برنامه های نمایشی را تعطیل کرد. در بهترین نتیجه گیری می‌توان گفت ۷۵ درصد کارها و فرصت ها از بین رفت و بقیه امور هم با تمام ظرفیت پیش نرفت. بنابراین انتظار حمایت داریم نه محدودیت.  

 

تعطیلی نقد

در آستانه برپایی جشنواره استانی تئاتر، کانون منتقدان نویسندگان و پژوهشگران فارس اعلام کرد که جلسات نقد و بررسی سی و دومین جشنواره تئاتر استانی فارس را برگزار نمی‌کند. و لغو شدن جلسات نقد وبررسی تئاتر هم از معضلات و مصائب است.

روابط عمومی کانون منتقدان نویسندگان و پژوهشگران فارس در بیانیه ای نوشت:‌ به دلیل مشکلات مالی و عدم هماهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برنامه نقد و بررسی آثار که پیش از این قرار بود به صورت برنامه انلاین شبانه اجرا شود، از سوی کانون لغو شد.

 

این کانون نیز از برگزار نشدن سی و دومین جشنواره تئاتر استان فارس با حضور تماشاگران انتقاد و اعلام کرد: در دوره قبل هم برگزاری جشنواره با بازبینی و داوری از طریق فیلم آثار انجام شد و بر خلاف انتظار هنرمندان تئاتر، در حالی که تمامی جشنواره های تئاتر استانی در کل کشور همانند دوران پیش از کرونا و با حضور مخاطبان و گروه های شرکت کننده برگزار شد، سی و دومین جشنواره تئاتر استانی فارس از ۴ آذر بصورت حضوری اما بدون حضور مخاطبان و حتی سایر گروه های حاضر در جشنواره برگزار می شود.

در بیانه این کانون اشاره شد که :در آخرین سال برگزاری واقعی جشنواره تئاتر استانی فارس پاییز ۱۳۹۸، پیش از دوران منحوس کرونا، کانون منتقدان نویسندگان و پژوهشگران فارس در اقدامی خودجوش پیشنهاد برگزاری جلسات نقد و بررسی و انتخاب نمایش برگزیده سی امین جشنواره تئاتر استانی فارس را به انجمن هنرهای نمایشی اعلام کرد.

رویدادی که به گواه سخنان استاد خاکی و استاد عطاالله کوپال از داوران آن دوره اتفاقی شکفت انگیز و قابل توجه بود که پس از سالیان سال آرای هیات داوران و منتقدان یکسان باشد و هر دو کار برگزیده داوران ، دو کار برگزیده منتقدان هم باشد.

در آن سال بی هیچ چشم داشت مالی تندیس ویژه کانون منتقدان توسط یکی از اعضا طراحی ، ساخته و تهیه شد و منتقدان حاضر در جشنواره تنها با دریافت لوح تقدیر و بدون دریافت هیچ دستمزدی این اتفاق را به شکلی رسمی و قابل توجه رقم زدند.

کانون منتقدان،نویسندگان و پژوهشگران فارس نوشت:در شرایطی که گویی دیگر آموزش ، تبادل تجربه و دیدن تئاتر برای کسی اهمیت ندارد و کرونا و مشکلات مالی به عنوان دلایل این اتفاق از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس مطرح می شود، با احترام به حضور هنرمندان عاشق، سختی کشیده و بی دفاع هنر تئاتر که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس حتی در بحث هزینه اسکان و خورد و خوراک آنها به گفته تصمیم گیرندگان آن اداره محترم در مضیقه ای عجیب قرار دارد، از برگزاری حضوری و آنلاین جلسات نقد و بررسی معذوریم.

با انتخاب هیات داوران متشکل از استاد نادر شهسواری از پیشکسوتان عرصه تئاتر و سینما ، نادعلی شجاعی موسس کارگاه و گروه تئاتر مهر شیراز در دهه ۷۰ و مدرس دانشگاه از استان فارس ، اتابک نادری از هنرمندان قدیمی تئاتر و تلویزیون به عنوان داور سوم به این رویداد پیوست.

آثار نمایشی شرکت کننده در سی و دومین جشنواره تئاتر استانی فارس از شهرستان های شیراز ، فسا ، کازرون ، جهرم و فیروزآباد طی سه روز در سالنهای استاد لایق، استاد هودی ، تالار سبز شهر آفتاب و تالا. حافظ به رقابت پرداختند.

 

اختتامیه سی و دومین جشنواره تئاتر استانی فارس

مخاطبان از آرا داوران رضایت داشتند

آیین اختتامیه سی و دومین جشنواره تئاتر استانی فارس با حضور داوران، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی ابدالی و حسن رونده نمایندگان مرکز هنرهای نمایشی، مصطفی مشفقیان معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری شیراز ، رییس سازمان بسیج هنرمندان ، پیشکسوتان و اصحاب رسانه و سایر هنرمندان و مدیران فرهنگی در تالار حافظ شیراز برگزار شد.

در این مراسم نوید جعفری نائب رئیس انجمن هنرهای نمایشی فارس به نمایندگی از هنرمندان تئاتر فارس با قرائت بیانیه ای از عملکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در خصوص عدم رسیدگی به وضعیت سالن های نمایشی و همچنین واگذاری سالنهای مورد استفاده هنرمندان استان به بخش خصوصی بدون توجه به مشکلات و خواست هنرمندان گلایه کرد و سخنان او چندین بار با تشویق مخاطبان همراه شد.

وی در بخشی از بیانیه هنرمندان گفت:در عجیب ترین اتفاق ممکن حتی تماشاخانه استاد هودی واقع در بوستان آزادی که طی ۵ دهه اخیر طی یک تفاهم نامه به عنوان وقف و استفاده رایگان هنرمندان تئاتر به ما داده شده است هم سر از فهرست مازاد و مزایده در می آورد و این تنها صدای ماست که شنیده نمی شود.

با همه مشکلات باید در غم خانه بسوزیم و بسازیم دم بر نیاوریم، باید از همه توان از هر طریقی از راه خواهش و گفتگو و‌پیگیری وارد شویم و باز به سر خط و نقطه آغاز برگردیم.

که گویا هیچ پاسخی نیست و تاسف بار تر آنکه حتی وعده ها هم به آسانی فراموش می شود تا باز ما سوگوار از دست دادن سالنی شویم که خانه ۵۰ ساله تئاتر این دیار است.

وی در خاتمه افزود:بگذارید تئاتر نفس بکشد، بگذارید تنها سالن های باقی مانده تئاتر در استان همچنان شاهد اجرای تئاتر و مملو از نفس مخاطبان باشد.

شما را به خدا و عملکرد شما را به قضاوت تاریخ می سپاریم که تنها نام نیک است که باقی می ماند.

بگذارید با همان دستان خالی ، سقفی برای فعالیت داشته باشیم.

 

 

صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و دبیر این جشنواره در این آیین گفت: از زمانی که بشر اندیشه را مبنای آینده‌نگری خود کرده، روایت و داستان با او خو گرفت و عجین شد. حکایت‌ها و قصه‌هایی که بشر برای آیندگان به یادگار می‌گذارد، همه درس‌هایی ژرف برای ساختن آینده‌ای روشن خواهد بود.

سهرابی تغییر و تغیر در ساخت و پرداخت حکایت‌ها و داستان‌ها را گاه از تجربه‌ها و بر اساس زندگی روزمره مردم دانست که همیشه در زوایای دیگری از روایت، تغییرپذیر می‌شود و افزود: آنگاه که حکایت مکانی در مکانی دیگر تفسیر و بیان می‌شود، نشانه‌های بومی شدن را به تماشا خواهد گذاشت. خیال‌انگیری در بیان تجربه‌ها کار را آنگونه به زیبایی خواهد کشانید که در جریان روایت‌های گوناگون حال و هوای داستان‌ها گاه زیباتر و تاثیرگذارتر خواهند بود و هستند.

 

 

مهدی ابدالی، معاون اجرایی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این آیین گفت: کمک خواهیم کرد تا دست‌کم یکی از تماشاخانه‌های استان فارس و شیراز بازسازی شود. ابدالی رویکرد اداره کل هنرهای نمایشی را دوری از جشنواره‌زدگی و رفتن به سوی تولید آثار ارزشمند و فاخر هنرهای نمایشی دانست و افزود: از آثاری که در زمینه فرهنگی، ادبی و سیره اهل‌بیت باشند، حمایت و پشتیبانی بیشتری خواهیم کرد.

مصطفی مشفقیان، معاون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز هم در این آیین گفت: سال 1402، بهره‌برداری از پروژه بزرگ تالار مرکزی شیراز در چهارراه حافظیه را خواهیم دید.

وی ادامه داد: هنرهای نمایشی بیش از هر چیز نیازمند تماشاچی است که با بحران کرونا، تئاتر و هنرهای نمایشی بسیار آسیب دید.

 

 قرائت بیانیه هیات داوران توسط نادعلی شجاعی نماینده هیات داوران بخش بعدی این رویداد بود. 

در متن بیانیه آمده است:

هیات داوران سی و دومین جشنواره تئاتر استانی فارس ضمن سپاس از کلیه شرکت‌کنندگان در جشنواره از موضعی دوستانه و بردارانه و برابر، ذکر چند نکته را لازم می‌داند:

نخست: هیات داوران ضمن ابراز خوشنودی از حضور نمایشنامه‌های نوشته شده توسط نمایشنامه‌نویسان استان فارس و تجلی آن‌ها در اجراهای به صحنه آمده و حاضر ر جشنواره و امید جهت حضور بیشتر نمایشنامه‌های نوشته شده توسط نمایشنامه‌نویسان استان فارس در جشنواره‌های آتی، بر این امید است که نمایشنامه‌نویسان استان به اصول، ساختار و تکنیک نمایشنامه‌نویسی توجه بیشتری نموده و نیز به غنای فرامتنی نمایشنامه‌ها با توجه به عمق یافتن دیدگاه و جهان‌بینی و بینش خود، توجه بیشتری داشته باشند.

در تولید کار هنری استاد وجود ندارد؛ چراکه تولید هر اثر تازه برای هنرمند از هیچ، هست کردن است و دیگر هیچ.

هیأت داوران بر این باور است که استعدادهای بالقوه استان فارس با تلاش و استمرار و تداوم در هنر تئاتر و در تمامی زمینه‌ها آینده درخشانی را برای تئاتر استان فارس رقم خواهند زد.

در خاتمه اتابک نادری به قرائت آرای هیات داوران پرداخت که در نهایت هیأت داوران با توجه به ۹ اثر موجود در جشنواره، بدون اولویت، دو نمایش «۱۲۳۵» از کازرون و نمایش «هملت بیژنی» از فسا را جهت شرکت در جشنواره تئاتر فجر معرفی و دیپلم افتخار، تندیس جشنواره به آنها اهدا شد.

  

مدیر روابط عمومی و رسانه سی و دومین جشنواره تئاتر استانی فارس

نوید جعفری




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش سیاه بازی «خواستگاری کتی ۲۰۲۰»

سیاه بازی در خاطره ابوریحان
نگاهی به نمایش سیاه بازی «خواستگاری کتی ۲۰۲۰»

سیاه بازی در خاطره ابوریحان

نمایش سیاه بازی «خواستگاری کتی ۲۰۲۰» به نویسندگی و کارگردانی علی ثابت در تماشاخانه ابوریحان میزبان علاقه مندان است، نوید جعفری کارگردان و منتقد تئاتر و سینما در یادداشتی به نقد و بررسی این نمایش پرداخته است.

|

نگاهی به اجرای هملت، به کارگردانی آرمین حمدی پور

در جستجوی تئاتر در جستجوی هملت
نگاهی به اجرای هملت، به کارگردانی آرمین حمدی پور

در جستجوی تئاتر در جستجوی هملت

نوید جعفری؛* آرمین حمدی پور از جمله کارگردانان های جوانی است که تمامی کارهایش را دنبال کرده‌ام. دیدن اولین تجربه هایش بصورت اتفاقی تا دیدن کارهای اخیرش بصورت عمدی ، تجربه جالبی است از طی شدن مسیری ...

|

نظرات کاربران