در حال بارگذاری ...
کانون منتقدان نویسندگان و پژوهشگران فارس با انتشار بیانیه ای اعلام کرد؛

جلسات نقد و بررسی جشنواره تئاتر استانی فارس به دلیل مشکلات مالی لغو شد

کانون منتقدان نویسندگان و پژوهشگران فارس با انتشار بیانیه ای از لغو برگزاری جلسات نقد و بررسی آثار سی و دومین جشنواره تئاتر استان فارس خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از فارس به نقل از روابط عمومی کانون منتقدان نویسندگان و پژوهشگران استان فارس، به دلیل مشکلات مالی و عدم هماهنگی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برنامه نقد و بررسی آثار که پیش از این قرار بود بصورت برنامه آنلاین شبانه اجرا شود، از سوی کانون لغو شد.

‌در متن بیانیه آمده است:

یاحق 

در آخرین سال برگزاری واقعی جشنواره تئاتر استانی فارس پاییز ۱۳۹۸، پیش از دوران منحوس کرونا، کانون منتقدان نویسندگان و پژوهشگران فارس در اقدامی خودجوش پیشنهاد برگزاری جلسات نقد و بررسی و انتخاب نمایش برگزیده سی امین جشنواره تئاتر استانی فارس را به انجمن هنرهای نمایشی اعلام کرد.

رویدادی که به گواه سخنان استاد خاکی و استاد عطاالله کوپال از داوران آن دوره اتفاقی شکفت انگیز و قابل توجه بود که پس از سالیان سال آرای هیات داوران و منتقدان یکسان باشد و هر دو کار برگزیده داوران ، دو کار برگزیده منتقدان هم باشد.

در آن سال بی هیچ چشم داشت مالی تندیس ویژه کانون منتقدان توسط یکی از اعضا طراحی ، ساخته و تهیه شد و منتقدان حاضر در جشنواره تنها با دریافت لوح تقدیر و بدون دریافت هیچ دستمزدی این اتفاق را به شکلی رسمی و قابل توجه رقم زدند.

در دوره قبل هم برگزاری جشنواره با بازبینی و داوری از طریق فیلم آثار انجام شد و بر خلاف انتظار هنرمندان تئاتر ، در حالی که تمامی جشنواره های تئاتر استانی در کل کشور همانند دوران پیش از کرونا و با حضور مخاطبان و گروه های شرکت کننده برگزار شد، سی و دومین جشنواره تئاتر استانی فارس از ۴ آذر بصورت حضوری اما بدون حضور مخاطبان و حتی سایر گروه های حاضر در جشنواره برگزار می شود.

در شرایطی که گویی دیگر آموزش ، تبادل تجربه و دیدن تئاتر برای کسی اهمیت ندارد و کرونا و مشکلات مالی به عنوان دلایل این اتفاق از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس مطرح می شود، با احترام به حضور هنرمندان عاشق، سختی کشیده و بی دفاع هنر تئاتر که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس حتی در بحث هزینه اسکان و خورد و خوراک آنها به گفته تصمیم گیرندگان آن اداره محترم در مضیقه ای عجیب قرار دارد، از برگزاری حضوری و آنلاین جلسات نقد و بررسی معذوریم.

شاید همان حداقل هزینه رفت و آمد و خوراک این چند منتقد بتواند یاری گر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برای انجام امور محوله باشد.

کانون منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران فارس ضمن استقبال از یادداشت ها و نقد های مکتوب منتقدان و نویسندگان اجراها به اطلاع می رساند آمادگی دارد مطالب ارسالی را بصورت مکتوب از طریق فضاهای مجازی هنرمندان تئاتر و درگاه تئاتر فارس به منتشر و انعکاس دهد.

که به قول خواجه اهل راز:

ما آزموده ایم در این شهر بخت خویش 

بیرون کشید باید از این ورطه رخت خویش

با احترام / به امید فردایی شایسته تئاتر فارس /کانون منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران فارس




مطالب مرتبط

در پایان شب‌های نقد تئاتر فارس

«یک ماه و سه روز و ۲۴ ساعت» اثر برگزیده منتقدان شد
در پایان شب‌های نقد تئاتر فارس

«یک ماه و سه روز و ۲۴ ساعت» اثر برگزیده منتقدان شد

شب‌های نقد تئاتر فارس طی سه روز به بررسی آثار اجرا شده در سی و چهارمین جشنواره تئاتر استانی فارس پرداخت و نمایش «یک ماه و سه روز و ۲۴ ساعت» به کارگردانی شهرزاد بداغی، به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد.

|

نظرات کاربران