در حال بارگذاری ...
مهران مقدر در گفتگو با تئاتر فارس:

جشنواره های تئاتر مجازی گروه سروش ادامه خواهد یافت

گروه نمایش سروش شیراز در آغاز بیست و نهمین سال فعالیت هنری خود در زمینه نمایش کودک و نوجوان گام متفاوتی با رویکرد تئاتر مجازی با برگزاری نخستین جشنواره مونولوگ ویژه کودکان و نوجوانان برداشته است.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از فارس، بدون شک کرونا تغییرات بسیار زیادی را در همه عرصه ها و اقشار در تمامی دنیا به وجود آورد. در زمینه‌های علمی فرهنگی هنری سیاسی و اجتماعی آداب و رسومی را تعویض کرد که قرن‌ها در جوامع مختلف به آن خو گرفته بودند و هیچ انقلاب و تحول اساسی آنها را تغییر نداده بود. در این میان آنچه نصیب هنر و البته هنرنمایش شد ، همانا تعطیلی سالن‌ها و روی آوردن هنرمندان نمایش به اجرا های آنلاین، مجازی و راه دور بود.  گروه نمایش سروش شیراز هم از این قاعده مستثنا نبود و بر آن شد تا در آغاز بیست و نهمین سال فعالیت هنری خود در زمینه نمایش کودک و نوجوان گام متفاوتی با رویکرد تئاتر مجازی بردارد و این گام برگزاری نخستین جشنواره مونولوگ ویژه کودکان و نوجوانان بود به همین بهانه  با مهران مقدر سرپرست گروه نمایش سروش با حدود ۳۰ سال فعالیت در زمینه نمایش کودک و نوجوان و چاپ چند جلد مجموعه نمایشنامه کودک در رابطه با برگزاری جشنواره نمایش مونولوگ کودک و نوجوان سروش به گفتگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید

برگزاری جشنواره تئاتر مونولوگ آنلاین از کجا آغاز شد؟ 

  از آنجایی که گروه نمایش سروش به عنوان یکی از چند گروه قدیمی منسجم در تئاتر کودک و نوجوان شیراز و فارس و جنوب کشور فعالیت دارد وظیفه خودمان دانستیم که کاری را برای آشنایی کودکان با نمایش و تقوی انجام دهیم. به همین دلیل مجموعه‌ای از جشنواره‌ها را طراحی کردیم تا یکی پس از دیگری آنها را برگزار کنیم.

شرایط شرکت در این جشنواره چه بوده است؟ 

 اولین جشنواره مونولوگ ده دقیقه ای بود که ویژه کودکان در سنین ۷ تا ۱۲ سال برگزار شد. استقبال خوبی از این جشنواره شد هرچند تم اکثر نمایش‌ها غم و اندوه بود اما بچه ها با وجود این سن کم بسیار خوب کار کرده بودند و به معنای واقعی هیئت داوران را به چالش کشیده بودند.

چه تعداد اثر به عنوان اثر برگزیده انتخاب شده است؟ 

فقط سه کار به عنوان اول تا سوم انتخاب شدند که در مراسم به مناسبت عید غدیر خم برگزیدگان اعلام خواهند شد.

گروه سروش برنامه های دیگری در خصوص برگزاری جشنواره هنری در آینده هم خواهد داشت ؟ 

بله ، جشنواره بعدی که گروه نمایش سروش به طور مجازی برگزار می کند، جشنواره مونولوگ ویژه سنین ۱۳ تا ۱۷ سال هست که به زودی فراخوان اش زده می‌شود. البته بعد از آن جشنواره قصه گویی سروش شاهنامه خوانی و گلستان خوانی سروش هم در راه اند که به امید خدا یکی پس از دیگری برگزار می‌شوند.

صحبت پایانی ؟ 

 به هر حال لازم است که به همه دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره ، گروه هنری لنز ، سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز، انجمن هنرهای نمایشی شیراز و گروه نمایش سروش خسته نباشید بگویم و از همگی تشکر کنم.

 همچنین سپاس ویژه از هیئت داوران که در این بخش به من کمک کردند ، دکتر عباسی و سرکار خانم نسیم شیرزادی که برای داوری این آثار بر من منت گذاشتند. 

 

گفتگو از نوید جعفری




مطالب مرتبط

نظرات کاربران