در حال بارگذاری ...

نمایش «خدای کشتار» در شیراز اجرا شد

نمایش «خدای کشتار» اثر یاسمینا رضا و به کارگردانی کیمیا نوری در تماشاخانه استاد سپاسدار به روی صحنه می رود.

به گزارش تئاتر فارس،‌ پسر یازده سالهٔ خانوادهٔ رایل با چماق زده است دو دندان هم‌کلاسی خود را شکسته است. خانوادهٔ رایل برای دل‌جویی و تفاهم به خانهٔ خانوادهٔ هویل می‌آیند. در آغاز روابط بسیار متمدنانه است اما کم‌کم خشونت موجود در روابط و وحشی‌گری نامتمدنانه‌شان بروز می‌کند و وضعیتی بسیار کمیک و در عین حال تاسف‌بار به‌وجود می‌آورد.

کیمیا نوری کارگردان جوان نمایش خدای کشتار  اثر ماندگار یاسمینا رضاگفت:

این نمایشنامه با رویارو کردن دوخانواده متمدن که برای دعوای بچه هایشان ملاقاتی ترتیب داده اند تا مثل آدمهای بافرهنگ راه حل متمدنانه ای برای آن پیدا کنند وارد دنیای شخصی و عقیدتی آنها میشود..در مسیر بحثهای این دوزوج درباره این واقعه،آنها به عللی که باعث رخ دادن چنین اتفاقی شده اند میپردازند.گاهی این بچه و گاهی دیگری مقصر شناخته میشوند.بحثها اغلب با زنگ خوردن تلفن آلن قطع شده و اورا بی توجه به محیطی که درآن است و رعایت ادبی که از اودر این محیط انتظار میرود،در حال صحبت با همکارانش درباره مسئله ای در یک شرکت دارویی نشان میدهد.شرکتی که با تولید انبوه دارویی که عوارض جانبی آن کنترل و تایید نشده جان بسیاری از آدمها را به خطر انداخته است.آلن اما از جمع آوری و عودت این داروها جلوگیری کرده و نوشتن ندامتنامه و پی گیری قضیه را هم منتفی اعلام میکند.چرا که این کار نه تنها سود هنگفت اورا دچار نوسان و بی ثباتی میکند بلکه اعتبار او و شرکتش را زیرسوال خواهد برد.

نمایش با جلو بردن چند موقعیت معمولی و حرف توحرف شدنهای مدامی که حول مفاهیمی چون احترام به دیگر(همسر،فرزند،هم کلاسی،همنوع)،حقوق بشر،جنایات رخ داده در سالهای گذشته و مسببان آن،دعوای دو بچه و مقصر آن،میگردد؛ادامه پیدا میکند.

همنیطور با پیش رفتن نمایش شخصیتها از آن پوسته بافرهنگ و مدرن مودب خود دور شده و هریک در نشان دادن ذاتش از دیگری پیشی میگیرد.آنها از کوچکترین فرصتهایی که برای حمله و غلبه بر دیگری پیدا می کنند استفاده کرده و بی توجه به مناسبات خانوادگی ،جنسیتی یا هر قاعده دیگری که تا قبل از این برایشان مهم بود،سعی در یافتن یک حامی برای خود و اشاعه قدرتشان دارند.شخصیت‌ها‌‌ مدام جبهه‌هایشان را تغییر می‌دهند و به طور پیوسته‌ با یکدیگر متحد ‌‌شده و بلافاصله از هم متفرق می‌شوند.آنها کم کم تبدیل به هیولاهایی میشوند که هرکدام بالقوه توان تبدیل شدن به هیتلری دیگر یا خونخواری شبیه به این را از خود بروز میدهند.هیولاهایی که دیگر با خانواده های متمدنی که برای حل مسئله بچه های متخلفشان،جلسه ای فرهنگ مدارانه گذاشته بودند،قابل مقایسه نیستند.اما اینها همان ها هستند.فقط در نشان دادن آنچه بودند تظاهر را رعایت میکردند و فقط برای بودن، به رسمیت شناخته شدن،پیشرفت و کسب قدرت بیشتر در جامعه شان-جامعه ای که آنهم به صورت ظاهری با قوانین وقواعد متمدنانه! ای اداره میشود.

عوامل اجرایی نمایش عبارتند از:

کارگردان:کیمیا نوری
بازیگران: داوود باقرزاده، مجتبی کشاورز، مهسا حمیدی، نیلوفر طحانی.
دستیار کارگردان: ستاره جوکار
مدیر روابط عمومی: علی فرزانه
کمپین تبلیغاتی: علی نظری، حسین توکلی، ایلیا نوری و علی فرزانه.
طراحی صحنه: علی نظری 
تیم اجرای دکور: رضا ربیعی، فرزاد علیزاده، علی نظری

نمایش «خدای کشتار» هر روز  ساعت 19:15 دقیقه در تماشاخانه استاد سپاسدار به صحنه می‌رود.




نظرات کاربران