در حال بارگذاری ...

افزایش ١٧٠٠متری فضای هنری با مجموعه تئاتر شهر

تئاتر شهر با حضور حجت السلام والمسلمین موسوی لاری ، استاندار فارس و نمایندگان مجلس دوباره به مجموعه سالنهای استان بازگشت؛عصر جمعه با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمد علی افشانی استاندار فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و رئیس مرکز اسلامی فاطمیه، مجموعه تئاتر شهر شیراز که سال ها با عنوان سالن ابوریحان شناخته می شد پس از بازسازی با تجهیز سالنهای استاد لایق و ابوریحان و افزوده شدن سالن استاد باباملکی به فضاهای نمایشی این شهر افزوده شد تا بار دیگر بخشی از تئاترهای این شهر در دروازه کازرون به روی صحنه بروند.

در این مراسم که با حضور پرشور اهالی تئاتر شیراز برگزار شد نمایش تدبیر به کارگردانی صادق علیپور در محل سالن استاد باباملکی اجرا گردید نمایش فوق بصورت تئاتر محیطی اجرا شد ، سپس در سالن استاد لایق ، استاد رحیم هودی، هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون نمایش دورنمای مکه اثر به یاد ماندنی استاد محی الدین لایق را اجرا کردندو سپس با اشاره به پیشینه تئاتر فارس و نقش سالن ابوریحان در پرورش استعدادهای هنری گفت: بعد از نمایش «دورنمای مکه» که حاصل هنرمندی دانش آموزان دبیرستان حیات از جمله رضا ضیائیان، احمد سپاسدار و دیگر هنرمندان موی سپید کرده است آثار دیگری از جمله «محکوم بی گناه» هم به وسیله همین هنرآموزان این دبیرستان به صحنه آمد.
وی با اشاره به خدمات زنده یاد محی الدین لایق که سالنی به نام و یاد او در مجموعه تئاتر شهر قرار دارد که دوباره سازی شد عنوان کرد: بدین ترتیب گروه هنری پارس و بعدها با نام فعالیت های هنری فارس تشکیل شد که من به عنوان یکی از شاگردان استاد لایق از کسانی که نسبت به هنر اهمیت می دهند و آماده هستند که یادی و نامی از آنان باشد سپاسگزاری می کنم.
این هنرمند تئاتر فارس خطاب به مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس از همراهی و مهربانی وی تمجید کرد و گفت: خوشبختانه در استانی هستیم که تمامی فعالان آن نسبت به مسئولیت خود وظیفه شناس هستند.
هودی همچنین به استاندار فارس عنوان کرد: ما می بینیم که روز به روز وضع و حالت شهر شیراز در حال تغییر است امیدوارم این روند ادامه یابد.
سپس مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس تمامی هنرهای جهان و ایران را ذیل هنر مقدس تئاتر عنوان کرد و گفت: همه اهالی تئاتر بهترین و خوش قلب ترین هنرمندان این سرزمین هستند.
دیگر کمتر حسرت سالن نزد تئاتری ها وجود خواهد داشت
بهزاد مریدی با اشاره به تلاش های ٣ سال اخیر فرهنگ و ارشاد فارس اظهار کرد: روزگاری نه چندان دور تمامی گروه های های تئاتری فقط با تماشاخانه استاد هودی سر می کردند، اما امروز با وجود مجموعه تئاتر شهر دیگر کمتر حسرت سالن نزد تئاتری ها وجود خواهد داشت زیرا همه تا پیش از این بر سر اجرای خود در سالن هودی پیکار می کردند.
وی همت اهالی تئاتر فارس در راه اندازی تماشاخانه های استاد سپاسدار، استاد پورشکیبایی و احیا سالن استاد بخشی زاده را ستود و با توجه به راه اندازی مجموعه تئاتر شهر افزود: همه می دانند که تا سال گذشته سالن ابوریحان مخروبه ای بیش نبود و با دستانی تهی این مجموعه بازسازی شد و اینک سالنی به نام استاد باباملکی که یادش گرامی باد آماده بهره برداری شد که تا چندی دیگر به این مجموعه می پیوندد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس با اشاره به حضور نمایندگان مجلس، استاندار و دیگر مسئولان در این آیین اظهار کرد: از این پس سالن های تئاتر فقط منحصر به حضور هنرمندان و علاقه مندان هنر نیست و مسئولان هم بخشی از مخاطبان هنر هستند.
وی با اشاره به اینکه تئاتردرمانی، موسیقی درمانی و بسیاری از مباحث این چنینی امروزه نشان داده که هنرمندان برای نشاط فقط برنمی خیزند گفت: هنرمندان برای حل مشکل جماعت و ملت پای کار آمده اند.
مجموعه تئاتر شهر دارای ردیف استانی و ملی نبود
مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس با تاکید بر اینکه بازسازی و ساخت دوباره مجموعه تئاتر شهر دارای ردیف استانی نبوده تصریح کرد: هیچ یک از بازسازی ها و بخش های تازه ساز این مجموعه دارای ردیف ملی هم نبوده است و به همت دوست داران هنر این مهم با صرفه جویی از دیگر بخشها تحقق یافت که بر اهالی تئاتر هم سخت گذشت اما امروز به یمن توانمندی انجمن تئاتر فارس، علاقه مندان این هنر و اساتید گرانقدر هنرهای نمایشی آماده ایم که اجراها را با کیفیت بیشتری به مردم ارایه کنیم.
وی از آماده بودن زیرساختهای نگارخانه ها و تئاترها در استان به واسطه دوره نخست دولت تدبیر و امید خبر داد.
در ادامه فرزند استاد جعفر باباملکی به بیان خاطراتی از این هنرمند پرداخت و گفت: پدرم تقریبا تا سال ١٣٨٧ با چند نسل از هنرمندان تئاتری همراه و همکار بود که به اذعان قریب به اتفاق آنان او به عنوان مرد اخلاق تئاتر شیراز شناخته می شود.
وی جعفر باباملکی را از جنس نور و آینه عنوان کرد و افزود: او صادق، شفاف، دوست داشتنی و... بود که هنوز منش و رفتارش زبانزد اساتید و هنرمندان تئاتر شیراز هست.
همچنین رئیس انجمن تئاتر فارس در این آیین بازگشایی مجموعه تئاتر شهر شیراز را نقطه عطفی در تاریخ هنر فارس عنوان کرد و گفت: مجموعه تئاتر شهر به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افتتاح می شود که می توان آنرا سرآغازی بر یک حرکت جریان ساز تاریخی به شمار آورد.
١٧٠٠مترمربع به فضای تئاتری شیراز افزوده شد
حمید وامق درخصوص مجموعه تئاتر شهر اعلام کرد: این مجموعه دارای ١٧٠٠متر وسعت شامل ٨٥٠ متر مربع سالن استاد لایق، ٢٥٠ مترمربع سالن استاد باباملکی و ٦٠٠مترمربع سالن استاد لایق که بودجه ساخت و بازسازی این مجموعه حاصل از منابع مختلفی است.
وی تئاتر را در فرهنگ یک جامعه به عنوان کارآمدترین ابزار برای رشد و تعالی دانست و تصریح کرد: این هنر ابزاری برای درمان، آموزش، پیشگیری از آسیب های اجتماعی است.
وامق پویایی تئاتر را در گرو سخت افزار مناسب، حمایت های مالی و معنوی، بسترسازی مطلوب در جامعه و دیگر موارد ناگفته عنوان کرد و افزود: از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تقاضا دارم در صحن علنی مجلس برای تئاتر طرح مسئله کنند زیرا تئاتر کشور ما نیاز به حمایت دارد.
رئیس انجمن تئاتر فارس با تاکید بر اینکه کاهش آمار زندانیان کشور و بسیاری معضلات شهری منوط به مهم برشمردن هنر است افزود: استان فارس از دوران باستان تاکنون پیشینه طولانی در هنر تئاتر دارد که می تواند مورد اهتمام نمایندگان مجلس و مسئولان فرهنگی کشور قرار گیرد، چراکه بر اساس اسناد تاریخی به جامانده از گذشته تعزیه از شیراز آغاز گشته که هنری آیینی و مذهبی است.
در پایان این آیین از سوی انجمن تئاتر فارس از خدمات حجت الاسلام والمسلمین عبدالواحد موسوی لاری، رئیس مرکز اسلامی فاطمیه با حضور استاندار فارس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقدیر شد.
گفتنی است: ساخت، بازسازی و تعمیرات اساسی مجموعه تئاتر شهر با اعتباری معادل یک میلیارد تومان از منابع مختلف انجام گرفت.


 




نظرات کاربران