در حال بارگذاری ...

تماشاخانه استاد ابولقاسم پورشکیبایی در مجموعه فرهنگی و هنری کیان افتتاح شد

دومین تماشاخانه و پلاتو تئاتر شیراز با نام و یاد استاد ابوالقاسم پورشکیبایی همزمان با افتتاح دفاتر انجمنهای فرهنگی و هنری در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس آغاز به کار کرد؛ مریدی اقتصاد هنر را پویا عنوان کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه در سالهای اخیر سینما و تئاتر در حوزه درآمدی به نقطه بهتری رسیده به شرط اینکه این حوزه ها هدفمند حرکت کنند سرمایه گذاران نیز تمایل به مشارکت خواهند یافت.

 به گزارش تئاتر فارس، شامگاه چهارشنبه همزمان با آغاز به کار این تماشاخانه که در قالب مجموعه فرهنگی هنری کیان توسط بخش خصوصی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس راه اندازی شد، نگارخانه «صنم» نیز به بهره برداری رسید.

در این مراسم که با حضور پیشکسوتان هنرهای نمایشی، اهالی ادب و هنر شیراز و خانواده استاد شکیبایی برگزار شد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با تمجید از اقدام بخش خصوصی در حمایت از هنر تئاتر با توجه به موانعی که در مسیر اقتصاد هنر قرار دارد اظهار کرد: گرچه مجموعه دولتی به عنوان تکیه گاه فرهنگ و هنر حضور دارد اما به واسطه این تکیه گاه ممکن است خلاقیت و آزاداندیشی هنرمند دچار خدشه شود.

رونق بخشیدن به اقتصاد هنر موجب ترویج مکاتب هنری است

بهزاد مریدی با اشاره به تلاش بخش خصوصی در رونق بخشیدن به اقتصاد هنر اقدام این حوزه را در ترویج مکاتب مختلف هنری مورد اشاره قرار داد و افزود: خوشبختانه در دو، سه سال اخیر که بخش خصوصی تمایل به سرمایه گذاری در حوزه فرهنگ و هنر پیدا کرده اقدام های موثری انجام پذیرفته و امروز شاهدیم که افزون بر گسترش این فضا در حوزه تئاتر، سالنهای سینما و نگارخانه ها از شمار بالایی برخوردار شده اند.

وی اقتصاد هنر را پویا عنوان کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه در سالهای اخیر سینما و تئاتر در حوزه درآمدی به نقطه بهتری رسیده به شرط اینکه این حوزه ها هدفمند حرکت کنند سرمایه گذاران نیز تمایل به مشارکت خواهند یافت.

مریدی با بیان اینکه چنانچه قرار است هنر تجاری سازی گردد باید از فعالان اقتصادی خواسته شود، افزود: با وجود تشکیل انجمن های فرهنگی و هنری این تمایل می تواند روبه فزونی رود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس با اشاره به بازسازی و ساخت سالن های تئاتر استاد هودی، استاد سپاسدار، استاد بخشی زاده، استاد لایق و ... از تاسیس ٢ پلاتو تئاتری ظرف یک ماه آینده همزمان با اتمام بازسازی سالن استاد لایق ظرف یک ماه آینده خبر داد و گفت: در شیراز اکنون برای اجرا تئاتر مشکلی از بابت فضا وجود ندارد بلکه آنچه کمبود داریم فضای تمرین تئاتر است. البته این نوید را می دهم که به زودی مکانی برای تمرین گروه های تئاتری اختصاص می یابد که این کمبود را کاهش خواهد داد.

تماشاخانه ای به ظرفیت ٦٠ نفر راه اندازی شد

در جریان این مراسم که در تماشاخانه استاد پورشکیبایی برگزار شد مدیر مجموعه فرهنگی هنری کیان با اعلام اینکه استارت آماده سازی این فضای فرهنگی از تابستان سال گذشته آغاز گشت، عنوان کرد: مراحل ساخت این تماشاخانه که به ظرفیت ٦٠ نفر از امروز آماده اجرای گروه های تئاتر است به یاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ممکن شد تا مکانی هرچند کوچک برای میزبانی جامعه تئاتر شیراز فراهم شود.

داود صیادی با اشاره به اینکه مجموعه یادشده دارای یک گالری نیز هست افزود: این مجموعه امیدوار است به زودی میزبان هنرمندان و علاقه مندان هنرهای تجسمی و تئاتر باشد.

وی با اشاره به نامگذاری این مجموعه به نام استاد ابوالقاسم پورشکیبایی تصریح کرد: یادآوری نام آوران و استادان هنر به ویژه آنان که برای هنرهای نمایشی این شهر زحمت کشیدند کار کوچکی است زیرا اینان بیش از آنچه حقشان است باید نامشان برده شود.

رئیس انجمن نمایش استان فارس نیز در این مراسم با اعلام اینکه حضور بخش خصوصی در گسترش اماکن تئاتری به شکلی هدفمند مورد تاکید متولیان این هنر است گفت: گرچه پیشتر تلاش هایی در این زمینه شده اما با برنامه نبوده است.

حمید وامق گنجینه تئاتر فارس را مورد اشاره قرار داد و افزود: این گنجینه به حدی است که شاید هیچ استانی یارای رسیدن به آن را ندارد.

وی در عین حال شکاف نسلی میان پیشکسوتان تئاتر و نسل جوان این هنر را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: باید این شکاف با تلاش و همت اهالی این هنر والا به کمترین حد خود برسد.

تدوین راهبردی در قالب ٦ پروژه برای تئاتر فارس

رئیس انجمن تئاتر فارس از برنامه ریزی و تدوین راهبردی در قالب ٦ پروژه برای ٦ ماه ابتدای سال جاری خبر داد و افزود: مهمترین نقطه این برنامه و راهبرد که از ٥ فروردین ماه کلید زده شد آموزش است. البته در زمینه اقتصاد تئاتر نیز در این راهبرد برنامه ویژه ای گنجانده شده است.

وی همچنین از انعقاد توافقنامه ای میان انجمن تئاتر فارس و تماشاخانه استاد پورشکیبایی خبر داد که طی ٥ سال محلی برای اجرای جشنواره های استانی و تئاتر فجر فارس به شمار خواهد رفت.

وامق در ادامه گفت: مجموعه فرهنگی و هنری کیان در قالب این تفاهم نامه هر یک از فصل ها نیز یک اثر فاخر را مورد حمایت قرار می دهد و در زمینه تبلیغات گروه های تئاتری که اجرا خواهند داشت تسهیلاتی ارایه می کند.

وی در پایان عنوان کرد: درخت کهنسال هنرهای نمایشی باید هرس، آبیاری و باغبانی شود.

در ادامه استاد رحیم هودی به بیان خاطرات خود از دوران همکاری با ابوالقاسم پورشکیبایی پرداخت و گفت: حاصل هنرمندانی مانند پورشکیبایی زنده اند و آنچه از آنان به جا مانده امروز در یک صف و رده قرار دارند.

این پیشکسوت تئاتر ایران با توجه به اینکه پورشکیبایی از نخستین دانش آموختگان هنر تئاتر از دانشگاه هنرهای زیباست خواستار چاپ پایان نامه این هنرمند فقید شد و افزود: باید این پایان نامه دوره لیسانس در قالب اثری مکتوب در دسترس علاقه مندان و دانشجویان تئاتر قرار گیرد.

وی همچنین نشان دادن راه تئاتر را به واسطه اهالی آن به مردم از مسیر گسترش تماشاخانه های این چنینی دانست و گفت: می شود مردم و شهروندان را به این شکل به دیدن هنرهای نمایشی ترغیب کرد.

احمد سپاسدار هم در این آیین که همراه با تقدیر از همسر و فرزند استاد پورشکیبایی بود به شکل اجمالی به شخصیت این هنرمند فقید پرداخت.

این مورخ تئاتر فارس پورشکیبایی را تئاترپیشه ای موفق و مجرب دانست و گفت: او در زمینه نویسندگی تبحری استثنایی داشت و بازیگری زبردست بود.

در پایان این مراسم، پس از تجلیل از خانواده استاد ابوالقاسم پورشکیبایی و مدیر تماشاخانه؛ اجرای نمایش «خوبی های یک قاتل» به کارگردانی سیامک کمالی سروستانی به صحنه رفت که تا ١٣ اردیبهشت ماه ساعت ١٩ اجرا می شود.

راه اندازی شعب ٨ انجمن فرهنگی و هنری شیراز

این درحالیست که پیش از این مراسم افتتاح شعب دفاتر انجمن های فرهنگی و هنری شیراز با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

گفتنی است: در این مراسم که شعب ٨ انجمن فرهنگی و هنری آغاز به کار کرد مریم موحد به مدت یکسال مسئول انجمن اهل قلم شیراز حکم خود را دریافت کرد و زهرا ستوده به عنوان مسئول انجمن هنرهای سنتی شیراز منصوب شد.همچنین احسان شادمانی مسئول انجمن فیلم، عکس و پویانمایی شیراز شد.

 




نظرات کاربران