در حال بارگذاری ...
در حاشیه جشنواره تئاتر فجر فارس

کارگاه «قابلیت های صنایع روز و استفاده از آن در طراحی» آغاز شد

به گزارش تئاتر فارس، شاهین صیادی کارگردان ایرانی الاصل مقیم کانادا سال ١٣٩٢ با اقتباس از داستان «شطرنج با ماشین قیامت» رمان معروف حبیب احمدزاده تئاتری را در کانادا  و ایران روی صحنه برد. بازیگران این نمایش که کاملا کانادایی هستند، نمایش را با زبان فارسی و انگلیسی اجرا می‌کردند و در بخش‌هایی کاملا انگلیسی صحبت می‌کردند.او کارگاه های سه روزه ای که با عنوان «قابلیت های صنایع روز و استفاده از آن در طراحی» در حاشیه  ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر استان فارس برگزار می کند.

باید برای آموزش تئاتر وقت گذاشت/طرح قابلیت های صنایع روز و استفاده از آن

این متخصص طراحی صحنه در حاشیه این کارگاه با تاکید بر اینکه باید برای آموزش تئاتر وقت گذاشت، عنوان کرد: متاسفانه به خاطر مشکلاتی که در عرصه تئاتره وجود دارد باید به این مهم اهتمام ورزید زیرا تئاتر، کنشی پولساز نیست و معمولا تئاتری ها ناچارند کار دومی داشته باشند، به همین خاطر ناچارند خیلی سریع کار را به سرانجام برسانند. البته هیچ یک دوست دارند کار خود را سرسری انجام دهند و اگر این اتفاق می افتد فقط به خاطر مشکلات اقتصادی روزمره است. گرچه پاسخ آن تنها زمان است. تکنیک ها و درس های بسیاری است که حلال این مشکلات به شمار می رود.

این هنرمند تئاتری که در خانواده ای اهل هنر نمایش پای گرفته است گفت: در این کارگاه ها قابلیت های صنایع روز و استفاده از آن در طراحی صحنه مطرح می شود.

او، ادامه داد: در این کارگاه از آن دسته مسایلی صحبت می شود که کارگردان در نقش نویسنده، طراحی در کنار کارگردانی حاضر می شود. در قالب این کارگاه ها صنایع روز، نرم افزارها، فعالیت هایی از این دست در مسیر تکامل و بهتر شدن مسیر مطرح می شوند.

کارگردان خود را جدی نگیرد و تلاش در مسیر تازه نگه داشتن خویش باشد

صیادی که در این کارگاه طراحی صحنه را از دیدگاه کارگردان مطرح می سازد، پیرامون نقش تجربه در طراحی صحنه گفت: کارگردان هر چه بتواند در این زمینه خود را به روز نگه دارد و زیاد خود را جدی نگیرد و همیشه درحال آموختن باشد به ویژه از اشتباهات خود، کمی کار را ساده تر می سازد.

او با بیان اینکه تلاش کارگردان باید در مسیر تازه نگه داشتن خویش باشد، ادامه می دهد: گاهی کارگردانهایی هم داریم که تکنیک از جایگاه مهمتری برایشان برخوردار است، البته برای من داستان مهمتر است در حالیکه کارگردانانی هم هستند که فرم را در درجه نخست قرار می دهند.

کارگردان تئاتر جنجالی «شطرنج با ماشین قیامت» در روز نخست کارگاه «قابلیت های صنایع روز و استفاده از آن در طراحی» به بیان علم نقاشی حرکت روی صحنه پرداخته و اینکه چگونه یک طرح روی صحنه در حرکت باشد. در ادامه این کارگاه استفاده از نرم افزارها و ابزار هم در قالب صنایع روز مطرح می شود.

شاهین صیادی فرزند علی صیادی از پیشکسوتان تئاتر آبادان و رادیو و تلویزیون این شهر است که روز نخست آغاز جنگ ایران و عرق به شهادت رسید. این کارگردان تئاتر بیش از ٣٠ سال است که در کانادا به سر می برد و چندی است مقیم لس آنجلس آمریکاست.

در ششمین جشنواره تئاتر فجر استان فارس که تا ١٦ دی ماه جاری به میزبانی شیراز برگزار می شود «هدیه مرموز» به کارگردانی یاسر خاسب، «دون کامیلو» به کارگردانی مهران محمودزاده و «دووز» به کارگردانی لقمان بحرانی در تالار حافظ فرهنگ و ارشاد فارس به روی صحنه می روند. این درحالیست که  تئاتر «سرآشپز» به کارگردانی شهاب الدین حسین پور در ساعت های ١٥ و ١٧ پنجشنبه ١٦ دی در تالار ارشاد شیراز اجرا خواهد داشت.

تمامی اجراهای ششمین جشنواره تئاتر فجر استان فارس در سانس های ١٨ و ٢٠ در تالار حافظ به صحنه می روند و در کنار آن سینما غزل این تالار نیز در مدت ٤ روز برگزاری یک عنوان فیلم تئاتر را در ساعت ١٤ نمایش می دهد که در برگیرنده آثاری نظیر «منهای دو»(داوود رشیدی)، «ترن»(نیما دهقان)، «ناوست»(حمیدرضا یعقوبی)، و «گل»(یاسر خاسب) است.




نظرات کاربران