در حال بارگذاری ...
هنرمند و تعزیه خوان پیشکسوت:

شیراز خواستگاه تعزیه است

علیرضا حیدرپور سرپرست گروه تعزیه سفیر که ١٨ آبان ماه جاری در راه سوگواره کشوری خمینی شهر اصفهان است، گفت: در آینده نزدیک نمایشگاهی از ابزار، ادوات و نسخ های کهن تعزیه شیراز را برپا خواهم کرد.

علیرضا حیدرپور پیشکسوت تعزیه در فارس در گفت و گو با خبرنگار فارس، با اشاره به اینکه شیراز خواستگاه تعزیه بوده و هست، افزود: پدر من و دیگر اساتید می‌گفتند؛ روز عاشورا در حسینیه قوام؛ شیر زنده را که تربیت کرده بودند، در بین مردم آزاد می‌کردند و شیر، دهانش را از آب حوض پر می‌کرد و به گردن پیکر هایی که اطراف قتلگاه بود آب می پاشید.

سرپرست گروه تعزیه سفیر ادامه داد: در سال ٨٣ و ٨٤ یازده اجرای تعزیه در پاریس پایتخت فرانسه در حقیقت قلب اروپا به اجرا گذاشتیم و دیپلم افتخار از شهردار پاریس کسب کردیم که این نیز افتخاری دیگر برای تعزیه شیراز بود.

او گفت: تعزیه شیراز در چند بخش خلاصه می‌شود و بر نواها تاکید کرد و گفت: یک شبیه خوان تعزیه باید با نواها و گوشه های موسیقی اصیل ایرانی آشنا بوده و هر اشعار تعزیه را با نوای خاص بخواند.

علیرضا حیدرپور به حرکت ها و شباهت ها و پوشش ها و رنگ های مناسب هر فرد، اشعار و متن های خاصه تعزیه شیراز، موسیقی زنده مخصوص تعزیه به عنوان شاخص اشاره کرد و اظهار داشت: در گذشته تعزیه را هشت نفر شبیه خوان به همراه دو نفر نوازنده اجرا می‌کردند، اما امروز میتوان همان تعزیه را با همان سبک و سنت آیین تعزیه و از بین نرفتن خصوصیات تعزیه با دویست نفر همراه با نوآوری بدون لطمه زدن به محتوای تعزیه نیز به نمایش گذاشت و اینجانب علیرضا حیدرپورفرد، نسل پنجم تعزیه مسئول گروه سفیر در شیراز وابسته به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس از مسئولین و ارگان های استدعا دارم برای حفظ ارزش های آیین های استان خصوصا تعزیه، اجازه ندهند با اجراهای نامناسب، چنین ضربه هایی به هنر های آیینی فارس وارد شود.

این گروه به‌عنوان منتخب استان فارس برای اجرای تعزیه در سوگواره کشوری، 18 آبان ماه درخمینی شهر اصفهان هستند و در آینده نزدیک نمایشگاهی از ابزار، ادوات، نسخ های کهن تعزیه شیراز همراه با اجرای تعزیه در شیراز با همکاری فرهنگ و ارشاد فارس و دیگر ارگان های به نمایش خواهیم گذاشت که تاریخ و اسامی ارگان‌های متولی این امر خیر را به اطلاع خواهیم رساند.

 




نظرات کاربران