در حال بارگذاری ...

مجموعه نمایشنامه «علاالدین و رویای پراید پرنده» منتشر شد

«علاالدین و رویای پراید پرنده» برداشتی آزاد و فانتزی از حکایت علاالدین و چراغ جادو در کتاب سترگ هزار و یک شب است که دو مقدمه به قلم استاد فرهاد مهندس پور و استاد احمد سپاسدار برای این کتاب به نگارش در آمده است.

به گزارش تئاتر فارس، این کتاب با عنوان «علاءالدین و رویای پراید پرنده» حاوی سه نمایشنامه از احسان شادمانی با عناوین «راحله در این غصه/قصه غرق می‌شود» اثر برگزیده‌ بیست و چهارمین جشنواره تئاتر فجر استان فارس، «گره گشایی گیس‌های به هم بافته‌ رویا»  نمایشنامه برگزیده تندیس در چندین جشنواره ملی تئاتر و «علاءالدین و رویای پراید پرنده» برگزیده چهار تندیس بازیگری، کارگردانی و نویسندگی چهارمین جشنواره تئاتر شهر تهران و برگزیده بیست‌ وششمین جشنواره تئاتر فجر استان فارس متون این کتاب را تشکیل می‌دهند.

دو پیش‌گفتار به قلم استاد فرهاد مهندس‌پور و استاد احمد سپاسدار برای این مجموعه نمایشنامه به نگارش درآمده است که به تحلیل و گفتمانی در بابِ نمایشنامه‌نویسی معاصر ایران و شیوه‌ کار احسان شادمانی می‌پردازد.

مهندس پور در بخشی از مقدمه کتاب«علاءالدین و رویای پراید پرنده» عنوان کرده: «احسان شادمانی در همین سه نمایشنامه که می خوانید تلاش کرده تا در زمینه فرم تجربه ای داشته باشد. فرمی که با توجه به آغازگران تازه نیست ولی چون متکی به چیدمان و کولاژ رویدادهاست، هربار می تواند صورت بندی نوینی داشته باشد. نکته مهم در این میان، تاثیری است که شخصیت ها و زبان از این فُرم می گیرند. فانتزی یا خیال­پردازی مکان و زمان و کنش­ها، تابعی از همین فُرم است. پژواک واقعیتِ زندگی در این نمایشنامه ها با همه خیال پردازی موجود در آن ها انکار ناپذیر است. آن گونه که نمی‌توان بازتاب واقعیت اکنونی را در این جهان فانتزی و خیال انگیز نادیده گرفت. به زبان دیگر، این فانتزیِ واقعیتِ کنونی ماست؛ تلخی یا مسخرگیِ واقعیتِ زندگی ما ایرانیان که صورتی نمایشی به خود پذیرفته است.»

ویراستاری مجموعه را لیلا دوکوهکی و طراحی جلد را پرناز صابرماهانی از هنرمندان شیرازی به انجام رسانده‌اند. نمایشنامه «علاءالدین و رویای پراید پرنده» برداشتی آزاد از حکایت «علاءالدین و چراغ جادو» هزار و یک شب است.

.امکان خرید اینترنتی همراه با تخفیف نمایشنامه «علاالدین و رویای پراید پرنده» متعلق به احسان شادمانی نمایشنامه نویس شیرازی فراهم شد

 

 




نظرات کاربران