در حال بارگذاری ...

«به خاطر یک مشت روبل» در شیراز به صحنه رفت

نمایش «به خاطر یک مشت روبل» به کارگردانی محمدحسن معجونی ٢٣ تا ٢٧ آذرماه  در تالار احسان شیراز به صحنه می‌رود.

 حسن معجونی امسال برای سومین بار به شیراز رفت؛ این بار با تئاتر «به خاطر یک مشت روبل» نوشته آنتوان چخوف، داستان نویس شهیر روسی، در تالار احسان نمایش داد.

حسن معجونی برای اجرای تئاتر بارها به شیراز آمده که نخستین بار او با «ستوان اینیشمور» به شیراز آمد؛ نمایشی با موضوع خشونت که به سبک گروتسک نوشته شده بود و استقبال مردم از آن به قدری زیاد بود که گروه، حضور خود در شیراز برای اجرای این تئاتر را برای چند شب تمدید کرد. نمایش «ستوان اینیشمور» نوشته «مارتین مک دونا» است که به مبارزات مردم ایرلند علیه استبداد بریتانیا می پرداخت و تأکید نسبی روی خشونت و ناهنجاری‌های اجتماعی و سیاسی دارد.

نمایش «ستوان اینیشمور» رویکرد تیره و تار و بدبینانه‌ای به مبارزات مردم ایرلند دارد. این نمایش به کارگردانی حسن معجونی روی صحنه رفت و او در آن ایفای نقش هم می کرد. اثر دیگری که امسال معجونی با آن به شیراز آمد نمایش «اسم» بود. نمایش «اسم» کاری بود از لیلی رشیدی. این بازیگر خود نیز در آن ایفای نقش می‌کرد.

او درباره این نمایش گفته است: «من در ستوان اینیشمور کارگردان هستم و در نمایش اسم بازی می‌کنم و خیلی به هم مربوط نمی‌شوند. فقط این که در هر دو نمایش، طراحی صحنه را من انجام داده‌ام. البته این همزمانی باعث شد بهترین آدمی که بتواند دو طراحی را هماهنگ کند خودم باشم. درست است که اسم، اولین کارگردانی خانم رشیدی است ولی من خیلی سال است که ایشان را می‌شناسم و با هم کار کرده‌ایم و جزو گروهم بوده است. این شناخت کمی مرا جلو انداخت و دلیلی برای نگرانی به وجود نیاورد.»

اینک معجونی با «به خاطر یک مشت روبل» به شیراز می آید. اما موضوع این نمایش چیست و بازیگران آن چه کسی هستند؟

اگر بخواهیم درباره «به خاطر یک مشت روبل» چیزی بگویم باید گفت: این اثر تئاتری، نوشته نیل سایمون بر اساس داستان های آنتون چخوف می باشد و شهرام زرگر آن را ترجمه کرده است.

در این نمایش بازیگرانی چون سعید چنگیزیان، رضا بهبودی، محمد حسن معجونی، مهدی کوشکی، سوگل قلاتیان، هوتن شکیبا، آوا شریفی، سجاد افشاریان، محسن نوری، پدرام شریفی، دایانا فتحی و همچنین آرش مالمیر بازی می‌کنند.

«به خاطر یک مشت روبل» که کاری از گروه تئآتر «لیو» است زمستان سال ۸۸ در تماشاخانه ایران شهر به روی صحنه رفت و مورد استقبال مخاطبان خود قرار گرفت به طوری که در طول اجراهای خود میزبان ۱۲ هزار تماشاگر بود.

 معجونی درباره «به خاطر یک مشت روبل» می گوید: چخوف در داستان‌هایش به جای پرداختن به کلیت انسان به یک لحظه کوچک از زندگی او اشاره می‌کند؛ لحظه‌هایی که شالوده آدم‌ است.

کارگردان این اثر در توضیح دلیل انتخاب آثار چخوف برای اجرا به علاقه شخصی‌اش به آثار این نمایش‌نامه‌نویس روسی اشاره کرد و افزود: شاید همان علاقه شخصی خودم بود که باعث شد همان اولین کارمان «در مضار توتون» که اولین کار این گروه هم بود، از چخوف باشد بعد هم که «خرس و خواستگاری» را اجرا کردیم و بعد به سراغ این کار آمدیم.

او همچنین درباره نگاه و اجرای متفاوت گروه از نمایشنامه‌های چخوف و توجه به طنز نهفته در آثار او بیان می دارد: «ما بر سر دو واژه بحث می‌کنیم؛ کمدی و تراژدی. در حالی که همین دو واژه می‌توانند جهانی را متفاوت کنند و هیچکدام به یک معنای واحد نخواهند رسید. چخوف آدمی است که کلیت انسان به عنوان شکل کلاسیک آن مسأله‌اش نیست.

در تئاتر یادشده، بازیگرانی چون حسن معجونی، رضا بهبودی، مازیار سیدی، سوگل قلاتیان، هوتن شکیبا و آوا شریفی به ایفای نقش می پردازند که این نمایش را نیل سایمون بر پایه داستان های آنتوان چخوف نوشته و شهرام زرگر آن را ترجمه کرده است.




نظرات کاربران