در حال بارگذاری ...

بدون خداحافظی، نمایشنامه خوانی می‌شود

گروه تا‌تر «دیگر» در نوبت این هفته کافه کتاب تالار حافظ فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، نمایشی را تحت عنوان «بدون خداحافظی» خوانش می‌کنند.

به گزارش سایت ایران تئاتر، تئا‌تر «بدون خداحافظی» کاری از گروه تا‌تر «دیگر» به نویسندگی نغمه ثمینی، کارگردانی امیر علی محمودی و ننقش خوانانی چون امیرعلی محمودی، نیلوفر رزمجو، مریم میاندور، ارزو کیانی و سمیرا مولودی خوانش می‌شود.

این اثر نمایشی با صحنهخوانی آرمین ایزد پناه، موسیقی دانیال سحر خیز و طراح پوستر توسط بهرام بهرامی در کافه کتاب فرهنگ و ارشاد فارس اجرا خواهد شد.

کارگردان این اثر گفت: تئا‌تر «بدون خدا حافظی» نمایشی زنانه است که در موضوع آن قدرت نگاه در اختیار زنان قرار دارد و به واسطه برخورداری از این قدرت تصویری که از درون اثر بازتاب می‌ابد دنیایی زنانه را انعکاس داده و نمایشی اپیزودیک است که داستان را در سه اپیزود روایت می‌کند قصه‌ای که محوریت اصلی ان را سه زن تشکیل می‌دهند.

او ادامه داد: محبوبه. فیروزه و حکیمه سه شخصیت اصلی نمایش هستند زنانی که خود از سه طبقه مختلف جامعه با سه فرهنگ متفاوت اما زنجیروار به هم متصل هستند و رشته اصلی نمایش‌اند.

امیرعلی محمودی می‌گوید: نمایشنامه خوانی رویکرد جدیدی از در تا‌تر جهان و به تبع ان ایران است نمایشنامه خوانی را می‌توان گونه‌ای از اجرا دانست.

این کارگردان تئا‌تر با اشاره به اینکه در نمایشنامه خوانی بر خلاف نمایش صحنه‌ای ما با بیننده طرف نیستیم بلکه باید نمایش را با بیان برای مخاطب به تصویر بکشیم، افزود: دومین ابزار بازیگری یعنی بدن از بین رفته است که یقینا نیاز به القای حس از طریق صداست و بازیگر باید توانایی ان را به خوبی داشته باشد.

او بیان داشت: می‌توان بهترین تعریف از نمایش نامه خوانی را در کلام دکتر فرهاد ناظر‌زاده کرمانی بیان کرد:

خوانش صحیح نمایش نامه‌هایی نو نوشته در حضور مخاطب خاص توسط بازیگران ویا شخص نویسنده بدون استفاده از امکانات و تمهیدات اجرای نمایش
، اما به تکرار خواندن نمایشنامه‌ای که به اجرا رفته نیز خالی از لطف نیس چرا که باید پذیرفت در روزگاری که فرصت مطالعه به خود نمی‌دهیم شنیدن یک اثر را باید غنیمت شمرد.

نمایشنامه خوانی «بدون خدا حافظی»، چهارشنبه چهارم آذر ماه جاری ساعت ١٨ در کافه کتاب تالار حافظ فرهنگ و ارشاداسلامی استان فارس، به اجرا می‌رود.




نظرات کاربران