در حال بارگذاری ...

نمایش «هزارشلاق» ازاستهبان به جشنواره منطقه ای ارغون رفت

نمایش هزار شلاق به کارگردانی جواد عاجلی از شهرستان استهبان موفق شد به سومین جشنواره منطقه ای ارغون در بهبهان راه یابد.

مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی استهبان یکشنبه اعلام کرد: این نمایش و گروه، به عنوان تنها نماینده استان فارس در این جشنواره حضور می یابد و افتخاری بزرگ برای هنر استهبان محسوب می شود. 
امید کیامرث در گفت و گو با ایرنا افزود: نمایش هزار شلاق که از تمی آیینی برخوردار است با استفاده از آیین کاملا سنتی چک چکو به روی صحنه می رود و این امر می تواند نقطه قوت مناسبی برای این نمایش به حساب آید.
سومین جشنواره آیینی سنتی ارغون در 4 بخش و با حضور هنرمندانی از استان های خوزستان،کهگیلویه و بویراحمد،هرمزگان، فارس و بوشهر 23 تا 26 دی 97 در بهبهان خوزستان برگزار می شود.
آیین چک چکو به یاد قیام امام حسین(ع) در استهبان برگزار می شود.
دسته عزاداران با لباس های سیاه و شال های سبز در یک دایره حلقه می زنند و در فاصله یک قدم می گردند،در دست هایشان چوب های کوچکی می گیرند. 
سیاه پوشان چوب ها را به بالای سر می برند و بر هم می سایند که صدای چک چک چوب ها با صدای مرثیه خوان درهم می پیچد. آیین نمایشی چک چکو هر ساله در استهبان فارس در ظهر عاشورا بر پا می شود.
این آیین شکلی نمادین از اتفاقاتی است که پس از شهادت حضرت اباعبدالله الحسین برپا می شود. 
مردم استهبان معتقدند پس از شهادت امام حسین، لشکریان یزید به دستور شمر اسب هایشان رابر جنازه شهدای کربلا می تازند و این صدای چک چک یاد آور سم کوبی اسبان اشقیا بر بدن های مطهر اولیا است.
استهبان در 160 کیلومتری شرق شیراز است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران