در حال بارگذاری ...
در بیست و نهمین جشتواره تئاتر استان فارس

هشدار در خصوص نمایشنامه نویسی اصلی ترین پیام بیانیه هیات داوران

به گزارش تئاتر فارس، بیانیه هیات داوران این دوره از جشنواره توسط نوید جعفری بازیگر و کارگردان جوان تئاتر و عضو هیات مدیره خانه تئاتر شیراز به نمایندگی از داوران جشنواره قرائت شد:

به نام خداوند هنر آفرین

امشب پایان راه نیست، بلکه آغاز حرکتی رو به جلو به سمت شناسایی و کشف و معرفی چهره ها، انگیزه ها ، ایده ها و نقطه شروع برای تجربیات بهتر است . اینجا شیراز در پایان بندی بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی فارس هستیم. آثار با جدیت تمام دیده شد، باز نتیجه همان است که ما هنوز از اساسی ترین و بنیادی ترین عنصر شاکله تئاتر ، یعنی نمایشنامه در رنج مطلقیم.

متاسفانه اجرای آثار آن هنگام که به ورطه سقوط نزدیک میشود ، هنگامی است که متن ها به سبب ضعف و عدم شناخت تکنیک به بیراهه می رفتند !! غالبا پیکره بندی متون با بی انظباطی در مسیر خود،  اجراها را از مدار و روند منطقی دور می ساختند. و مهم تر عناصر پنهان ذهن نویسنده از آنجا که بایست چالش برانگیز باشد و مخاطب را درگیر جریان نمایش قرار بدهد در زیر لایه های پنهان ذهن نویسنده فراموش می شدند.

باید به طور خیلی جدی برای نمایشنامه نویسی و نمایشنامه نویسان ایرانی راه چاره ای تازه اندیشید. اعتبار ، هویت و ماندگاری تئاتر هر کشور در گروی  نمایشنامه نویسان آن است.

ما از همان ابتدا که وارد جریان تئاتر مدرن شدیم ، متاسفانه نمایشنامه نویسی در بدنه فرهنگ کشور ما جایی جدی پیدا نکرد و ما از سال ١٣٠٠ تا ١٣٣٧ دستمان بسیار خالی است ، اگرچه از ١٣٣٧ تا کنون حرکت هایی جدی بنا بر ذوق سلیقه و استعداد شگرف قدیمی ترها و امروز جوانها دارد شکل می پذیرد اما روی هم رفته ما همچنان در تئاتر کشورمان از نداشتن نمایشنامه های استوار و ماندگار در فقر محضیم.

تلاش کنید ، جوانها را تشویق و ترغیب کنید، نمایشنامه بنویسند. نمایشنامه بنویسند . هیات داوران بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی فارس. محمد رحمانیان آرش دادگر رضا صابری آبان

١٣٩٧ شیراز




مطالب مرتبط

نظرات کاربران