در حال بارگذاری ...

عین الشریعه پران، پیشکسوت تئاتر درگذشت

"بانو عین الشریعه پران"، پیشکسوت بازیگری تئاتر در سن ۹۱ سالگی چشم از جهان فرو بست؛ پیام تسلیت مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و هیئت مدیره انجمن نمایش فارس و خانه تئاتر شیراز در پی درگذشت این بانوی پیشکسوت

به گزارش تئاتر فارس  «عین الشریعه پران» هنرمند سینما، تئاتر و تلویزیون که مدت‌ها در خانه سالمندان به سر می برد ساعت ۱۹ چهارشنبه شب ۷ شهریور جاری به دیار باقی شتافت.

پران که متولد ۱۳۰۶ اصفهان بود که به توصیه همسر خویش از سال ۱۳۲۶ وارد عرصه تئاتر شد. او در آثار ارزشمندی از سینمای ایران از جمله در مسیر تندباد(مسعود جعفری جوزانی) و شاخه های بید(امرالله احمدجو) نقش آفرینی کرد.

در دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر جایزه نفر اول بازیگری زن به عین الشریعه پران برای بازی در نمایش «ابراهیم خلیل الله» اهدا شد؛ این درحالی بود که دوره دهم جشنواره بین المللی تئاتر فجر از او تقدیر به عمل آورد.

عین الشریعه پران که از او به عنوان "مادر تئاتر شیراز" یاد می شود گرچه در سال ۱۳۰۶ در اصفهان متولد شد، اما از ۲۰ سالگی به شیراز آمد و در بسیاری از نمایش های دهه ۳۰ و ۴۰ بازی کرد.

پران، در چندین نمایش همبازی رحیم هودی، پدر تئاتر شیراز بوده است و نمایش های اتللو، مکبث، کوچ، قهوه خانه آخرالزمان، سعدی مسافر شهر عشق و ده ها نمایش دیگر با بازی او به روی صحنه رفته است.

این بانوی هنرمند نمایش هایی همچون رستم و سهراب و ابن سینا را نیز کارگردانی کرده است.

صابر سهرابی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و همچنین هیئت مدیره انجمن نمایش استان فارس و هیات مدیره خانه تئاتر شیراز با ابراز تاسف از فقدان این بانوی تئاتر، در گذشت هنرمند فقید یاد شده را به جامعه تئاتر ایران به ویژه پیشگان شیراز و خانواده وی تسلیت گفت.

خاطر نشان می شود مراسم تشییع پیکر این هنرمند ارزشمند صبح دوشنبه 12 شهریور ماه از مقابل تالار حافظ با حضور هنرمندان و خانواده ایشان برگزار می شود.




نظرات کاربران