در حال بارگذاری ...

نمایش «اکبر کجاست؟» روایتگر غربت جانبازان اعصاب و روان

کارگردان نمایش «اکبر کجاست» با اشاره به اینکه نگارش این نمایش حاصل ۸ سال ارتباط نزدیک با جانبازان اعصاب و روان است، گفت: این نمایشی بخشی از غربت این جانبازان را نشان می‌دهد.

به گزارش تئاتر فارس؛ محمدحسن محمودی کارگردان نمایش «اکبر کجاسن؟»  با اشاره به داستان این نمایش اظهار داشت: داستان این نمایش درباره 2 جانباز اعصاب و روان است که در آسایشگاه منتظر آمدن یک مسئول هستند تا مشکلاتشان را بیان کنند. 

وی در پاسخ به اینکه علت روی آوردن به چنین موضوعی چه بوده است، گفت: این موضوع یک جریان 10 ساله دارد، سال‌های 86 - 87 با جانبازان اعصاب و روان آشنا شدم و  اوایل هم قصدم اقتباس نمایشی نبود ابتدا در قالب دلنوشته و گزارش کار می‌کردم اما ناخودآگاه قصه این جانبازان مرا به سمت نمایش برد. 

کارگردان نمایش « اکبر کجاست؟» افزود: این نمایش یک بار در بوشهر و یک بار در جشنواره منطقه‌ای تئاتر فجر فارس اجرا شده که این 2 اجرا اندکی با هم تفاوت دارد و بناست که در جشنواره ملی فتح خرمشهر هم در مردادماه شرکت داده شود. 

محمودی درباره اینکه چقدر از داستان این نمایش برگرفته از واقعیت است، بیان کرد: محتوای اصلی این نمایش از واقعیت زندگی جانبازان اعصاب و روان برداشته شده، حتی حال و روز این شخصیت‌ها از واقعیت گرفته شده است که حتی شاید در وهله اول برای مخاطب عام ناشناخته باشد چراکه با انسان‌هایی آشنا می‌شود که در داستان‌های جنگی و دفاع مقدس کمتر دیده شدند. 

وی با بیان اینکه این نمایش حاصل شنیده‌ها یا تفکرات شخصی نیست بلکه حاصل ارتباط میدانی با جانبازان است، عنوان کرد: بسیاری از خانواده‌های جانبازان با دیدن نمایش اعلام کردند که این روایت بسیار به زندگی جانبازان شبیه است. 

کارگردان نمایش « اکبر کجاست؟» درباره اسم این نمایش نیز گفت: 2 دلیل دارد، دلیل اول این است که نام یکی از شخصیت‌های نمایش است و دلیل دوم معنای اسم اکبر به بزرگ است این جانبازان در واقع به دنبال بزرگی می‌گردند که به فریاد اینها برسد. 

محمودی با اشاره به سبک این نمایش افزود: نمایش 2 شخصیت دارد و می‌توان گفت سبک آن رئال با بن‌مایه‌های اعتراض است البته اعتراض نسبت به اینکه جامعه این جانبازان را فراموش کرده است. 

وی درباره دیگر اجزای نمایش بیان کرد: دکور این نمایش از یک تخت خواب و روزنامه تشکیل شده و تلاش شده که متناسب با محتوای نمایش باشد، درباره نورپردازی هم به دلیل عدم حمایت کافی مجبور به استفاده از امکانات سالن بودیم که خیلی مناسب نیست اما نورپردازی هم از نور واقع‌گرایانه استفاده کردیم.  

کارگردان نمایش «اکبر کجاست؟» درباره موسیقی کار نیز عنوان کرد: این اثر چون مستند نمایشی است و شخصیت وجود خارجی دارد از بخشی از فیلم‌های وی و بخشی از موسیقی‌ هم از موسیقی‌های انقلاب استفاده شده است.

محمودی درباره عدم حضور در دیگر جشنواره‌ها گفت: تئاتر به ویژه نمایش دفاع مقدس از سوی مسئولان حمایت نمی‌شود و به دلیل شرایط دشوار شرکت در جشنواره‌ها، ترجیح می‌دهم که شرکت نکنم با این حال این نمایش در جشنواره ملی فتح خرمشهر که 20 مرداد ماه برگزار می‌شود، حضور دارد. 

به گزارش تسنیم نمایش «اکبر کجاست؟» به نویسندگی و گارگردانی محمدحسن محمود در تئاتر سعدی تولید شده و به عنوان نماینده استان فارس  در جشنواره ملی فتح خرمشهر شرکت می‌کند. این نمایش تندیس بهترین بازیگر مرد برای محمد قائدنیا، رتبه دوم بازیگر مرد برای محمد حسن محمودی، تقدیر از نمایشنامه برای محمد حسن محمودی و نامزد دریافت بهترین گریم برای نرگس شیرازی نژاد از بیست و هشتمین جشنواره تئاتر فجر استان فارس را در کارنامه دارد. 




مطالب مرتبط

نخستین گام بیست‌و‌هشتمین جشنواره‌ منطقه‌ای، محکم برداشته شد

نشاط اجتماعی و مشارکت مردمی در جشنواره‌ تئاتر پارس
نخستین گام بیست‌و‌هشتمین جشنواره‌ منطقه‌ای، محکم برداشته شد

نشاط اجتماعی و مشارکت مردمی در جشنواره‌ تئاتر پارس

جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس، پس از چهار روز ایجاد شور و نشاط فرهنگی و اجتماعی در شیراز و مشارکت حداکثری مردم در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی، امشب برگزیدگان خود را خواهد شناخت.

|

نظرات کاربران