در حال بارگذاری ...
رونمایی ٤ عنوان اثر در حوزه نمایشنامه و آموزش تئاتر

رونمایی از 4 عنوان کتاب در حوزه نمایش با حضور استاد مهدی فقیه در نمایشگاه کتاب شیراز

٤ عنوان کتاب در زمینه تئاتر در شانزدهمین نمایشگاه کتاب استان فارس رونمایی شد؛ در ادامه برنامه های جنبی نمایشگاه کتاب فارس با حضور جمعی از پیشکسوتان سینما، تئاتر و تلویزیون، رئیس خانه تئاتر ایران و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی از کتاب هایی در حوزه آموزش تئاتر و نمایشنامه رونمایی شد.

به گزارش تئاتر فارس، در این آیین مهدی فقیه بازیگر شیرازی با بیان اینکه متن نمایشنامه ایرانی در کشور کم است، گفت: در حالیکه در کشور دانش آموختگان رشته های تئاتر کم نیستند و انتظار می رود دست به قلم شوند.

وی با این جمله که «ما در جریان خواندن کم گذاشتیم» از کتابی به نوشته پروفسور فضل الله رضا فیلسوف و اندیشمند نام برد و خطاب به اهالی تئاتر گفت: با خواندن کتاب «پژوهشی در شاهنامه» به ایرانی بودن خویش پی می بریم.

فقیه در ادامه از جوانان هم خواست این کتاب را بخوانند تا پی به عظمت ایران و ایرانی ببرند.

این بازیگر پیشکسوت با اشاره به اینکه پاسپورت ایرانی ها آثار فردوسی،مولوی، سعدی، حافظ و... هستند بیان کرد: از اینکه میزان مطالعه کاهش یافته باید احساس خطر کرد.

وی به تئاتری ها هم توصیه کرد که بنویسند حتی اگر بد باشد؛ در این نشست که با همراهی اصغر همت در غرفه بنیاد حامی فرهنگ و هنر سالن حافظ برگزار شد، رحیم هودی هم پیرامون کتابخوانی توصیه هایی کرد و گفت: زمانی می توانیم ادعای تمدن کنیم که در کنار کتاب نویس، کتابخوان هم داشته باشیم.

وی خطاب به بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب هم زیارت قبولی اعلام کرد و افزود: زیارت کتاب در این نمایشگاه را با زیارت کتاب در خانه همراه سازید.

هودی با بیان اینکه زیباترین تئاترها حاصل کتاب هستند تاکید کرد: شیراز و فارس نمونه و دروازه تمدن جهان است؛ از نمایشنامه نویسان می خواهم این افتخار را فراموش نکنند.

در ادامه نویسندگان کتاب های نمایشنامه که در این رونمایی حضور داشتند به معرفی آثار خویش پرداختند؛ مهران مقدر در مورد کتاب «مدادهای رنگی» اظهار کرد: مجموعه نمایشنامه ای در حوزه کودک و نوجوان است که خوشحالم این اثر هم به مجموعه نمایشنامه های حاضر در زمینه تئاتر کودک و نوجوان کشور افزوده شد.

احسان شادمانی، نویسنده و کارگردان تئاتر «علاالدین و رویای پراید پرنده» هم در معرفی این اثر گفت: این کتاب مجموعه ای از نمایشنامه های فانتزی را در بر می گیرد که با اقتباس از «هزار و یک شب» نگاشته شده است.

وی با اعلام اینکه کتاب یادشده در نمایشگاه کتاب تهران هم فرصت رونمایی یافت افزود: این اثر تاکنون در جشنواره های مختلف ادبی و تئاتری جوایز متعددی دریافت کرده است.

در پایان نیز بهزاد مریدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس درخصوص رونمایی از کتاب هایی که پیشتر در آیین های دیگر رونمایی شده اند تصریح کرد: اگر کتابی در جایی یک بار رونمایی شد دلیل نمی شود آن اثر در محل تولد نویسنده و مولف رونمایی نشود.

در این آیین از آثار نوشتاری حوزه تئاتر، ٢ کتاب هم در زمینه آموزش با عنوان های «هدایت بازیگر تئاتر» نوشته حمید وامق و «چگونگی تبدیل طرح به تئاتر» نوشته حسین جعفری رونمایی شد.




نظرات کاربران