در حال بارگذاری ...

« ترانه ای برای آیدا» در کازرون فارس به صحنه رفت

به گزارش تئاتر فارس، مجتبی راوش کارگردان نمایش «ترانه ای برای آیدا» گفت: این نمایش روایتی متفاوت از دفاع مقدس  است که به قلم حمیدرضا نعیمی و به سفارش ارتش جمهوری اسلامی ایران نگاشته شده.
در طول این اثر با خانواده خلوت ایرج و آیدا که ساکن تهران هستند و خانواده بشیر که بخاطر جنگ مجبور به ترک شهرشان یعنی آبادان شده اند آشنا می شویم.
در ابندا با قابها و دیالوگهای روایی آیدا و ایرج به طرح سوالی که در انتها حمیدرضا نعیمی به آن پاسخ میدهد مواجه می شویم.
سپس با ورود غیر منتظره خانواده شلوغ بشیر، و طنز کلامی بجا و قابل توجه که جناب نعیمی از آن بهره گرفته ، به طرح دیدگاه فاصله بین فرهنگی پایتخت و جنوب کشور می پردازد.
در ادامه نیز قابهای روایی ایرج و آیدا خبر از متفاوت بودن دنیایی که حمیدرضا نعیمی خلق کرده می‌دهد.
و در ادامه حمیدرضا نعیمی با معرفی سه شخصیت دیگر به معرفی آنچه که خلق کرده میپردازد ومخاطب را از آنچه که دیده ونیز علامت سوالهایی که برایش بوجود آمده مطلع می‌کند.
راوش در ادامه اظهار داشت:دنیای خیالی حمیدرضا نعمیمی در ترانه ای برای آیدا، دنیای مواجهه ارواح کسانی است که با ویرانگری جنگ مواجه شده اند، شیوه اجرایی من متفاوت از کارگردانی متن به قلم خود حمیدرضا نعیمی است.
با ورود مدیوم تلوزیون و ویدئو پرژکتور و همچنین بازنویسی دنیای تصویری خلق شده توسط نویسنده، کار در ٤ اپیزود جداگانه اجرا رفت. اپیزود اول که دنیای ایرج بعد از شهادت آیدا تا لحظه عزیمتش به جبهه غرب در قالب قابهای متوالی به تصویر کشیده شد، اپیزود دوم با ورود بشیر قالبی رئال و به دور از اغراق و البته با کدهایی که علامت سوالی مبنی بر متفاوت بودن دنیای پیش روی مخاطب اجرا شد، اپیزود سوم در یک فضای کاملا سوررئال، که صرفا ما با چند سایه که بدون حضور شیء خاصی در صحنه مواجه میشیویم، و اپیزود آخر که حضور دو جسم در فضایی وهم آلود و در مقابل تلوزیون و پایان کار

اجرای صحنه ای«ترانه ای برای آیدا»
نویسنده حمیدرضا نعیمی
بازیگران:
محدثه سعیدیان
نگار عباسی
لیلا ملایری
شراره پرویزی
نرجس داوودی
رضا مردانی
علیرضا بازیار
احسان پورزال
حامد هوشیار
عکس،پوستر و بنر:
هادی توحیدیان
کارگردان:
حامد هوشیار
دستیاران کارگردان
امید شمس زاده
پوریا مختاری
احسان پورزال


«ترانه ای برای آیدا» 25 آبان تا 5 آذر ساعت 19 در  تالار استاد مردانی مجتمع فرهنگی هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کازرون به صحنه می‌رود.

اجرای هنرمندان نیز 29 آبان است.

 

 




نظرات کاربران