در حال بارگذاری ...
اجرای تعزیه «ظهر روز دهم » در شیراز

روایت تئاتری «ظهر روز دهم» در تماشاخانه استاد هودی شیراز

گروه تئاتر پویا تازه ترین نمایش خود را با نام «ظهر روز دهم» را از ١٤ آبان در تماشاخانه استاد هودی به اجرا می گذارد.

گروه تئاتر پویا در سال ٩٦  پس از آماده سازی نمایش گاو چران های مفرغی، نمایش کودک قصه سرزمین ماه، تازه ترین نمایش خود به نام «ظهر روز دهم» را در تماشاخانه استاد هودی به روی صحنه می‌برد.

تئاتر پویا یکی از قدیمی ترین و فعال ترین گروه های نمایشی فارس است که از سال ١٣٦٦ فعالیت خود را در زمینه نمایش های کودک و نوجوان و پس از آن با سایر گونه های نمایشی ادامه داده و از سال ١٣٩٠ تا کنون یکی از فعالترین گروه های نمایشی است که اکثر نمایش های به اجرا رفته توسط این گروه جزء پرمخاطب ترین نمایش های چند سال اخیر بوده است.

سوختن مدام بر محور صندوق نسوز، زان یار دلنوازم ، همه دزدها دزد نیستند، وقتی وودی آلن مادام بواری را ترجیح می دهد، روایتی دیگر از آرش، بند باز، مجلس سیاه بازی، جسد های پستی، مجلس ضربت زدن ، اپرای قاصدک،پره ی پروانه پولادی ، سه روایت عاشقانه از عشق و... از جمله فعالیت های چند سال اخیر گروه است.

در کنار این اجراها ، آموزش نیروهای جوان و مستعد، برگزاری دوره های مختلف آموزشی و همچنین برگزاری برنامه های نمایشنامه خوانی و ... از جمله فعالیت های گروه است که در ۲۵ مهرماه امسال سی امین سالگرد فعالیت مستمر خود را آغاز نمود.

نمایش «ظهر روز دهم» به نویسندگی و کارگردانی عباس چهل تنان  با حضور بازیگران جوان گروه تئاتر پویا با نگاهی به حادثه کربلا و قیام امام حسین(ع) روایت بازماندگان کربلا است و در این مسیر روایت قیام و شهادت ایشان را از زبان زمین و آب و خنجر و نیزه بازنمایی می‌کنند.

عباس چهل‌تنان نویسنده و کارگردان در ادامه فعالیت خود و روایات نمایشی که سالهای قبل از طریق شیوه‌های تعزیه و نمایش به صحنه برده است، این بار در تجربه‌ای متفاوت از تعزیه با الهام از شیوه‌های روایت در نمایش ایرانی در کنار طراحی‌های تئاتر معاصر این اثر را به مدد بازیگران بزرگسال در کنار بازیگران خردسال برای اجرا آماده کرده است.

این هنرمند پیشکسوت تئاتر شیراز درباره این نمایش گفت: با توجه به فعالیت‌های پیشین گروه در زمینه تعزیه، امسال هم با فرم و شکل تازه‌ای از تئاتر دینی در خدمت مخاطبان هستیم، هدف اصلی گروه تئاتر پویا علاوه بر تجربه در فرم‌ها و شیوه‌های اجرایی رسیدن به یک مولفه و زبان نمایشی است.

وی افزود: متاسفانه به دلیل مشکلات متعدد و تنگناها و مشکلاتی که گروه‌های نمایشی با آن دست به گریبان هستند و همچنین عدم حمایت همه جانبه از سوی بخش های مدیریت فرهنگی و هنری  تنها دلخوشی نمایشگران، همدلی و همراهی مخاطبان تئاتر است.

چهل تنان همچنان امیدوار است در آینده علاوه بر حمایت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهد همراهی و حمایت انجمن های هنری و سایر نهادها و سازمان‌ها از هنر تئاتر باشیم چراکه بی‌تردید تئاتر می‌تواند به عنوان یک پدیده اجتماعی فرهنگ‌ساز به بهبود معضلات و مشکلات فرهنگی و اجتماعی کمک کند.

در این نمایش بازیگران مختلف از نسل های مختلف تئاتر و اعضا گروه تئاتر پویا در کنار بازیگران جوانی که سالها قبل در سایر تعزیه های این کارگردان حضور داشتند به ایفای نقش پرداخته اند.

نمایش «ظهر روز دهم»  از ١٤ آبان ماه هرشب تا ٢٨ آبان در تماشاخانه استاد هودی بصورت رایگان به رسم هر ساله گروه تئاتر پویا میزبان علاقه مندان و مخاطبان خواهد بود.




نظرات کاربران